De stap naar het onderwijs: Clementine de Wit

Elk jaar kiezen tientallen mensen ervoor om op latere leeftijd alsnog het voortgezet onderwijs in te gaan. Via deeltijdopleidingen of speciaal opgezette trajecten worden zij opgeleid om te gaan werken in de mooiste sector van ons land, het onderwijs. De komende tijd spreken wij wekelijks met iemand die deze keuze heeft gemaakt. Deze week is het de beurt aan de tweeënvijftigjarige Clementine de Wit, die pas op haar vijftigste het onderwijs in ging. In haar loopbaan werkte Clementine in allerlei sectoren, maar nergens was zij zo op haar plek als nu. “Ik vergeet af en toe dat ik aan het werk ben. Voor de klas staan is inmiddels meer een hobby dan en verplichting. Je bent werknemer en eigen baas tegelijk, het is fantastisch.”

Nadat Clementine afstudeerde als Technologisch ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven, kreeg zij haar eerste baan in de architectuur. Ondanks dat dit werk beviel besloot zij na een aantal jaar opnieuw een traineeship in te gaan. Een HBO ICT-opleiding werd succesvol afgerond in 4 maanden met nog een ingenieurstitel en Clementine kreeg een baan bij Philips Lighting als eBusiness consultant. Na een aantal jaar had zij dit ook wel weer gezien en werd het roer compleet omgegooid. Samen met haar man en dochter emigreerde zij naar Amerika, waar zij een eigen bedrijf oprichtte. Een aantal jaren ontwierp Clementine tuinen voor de rijkere klasse uit de omgeving. Een tweede kind volgde en in 2013 werd besloten terug te keren naar Nederland. Na architectuur en een eigen ontwerpbedrijf begon in Almere een nieuw leven als werknemer in de sales. Toen haar werkgever in 2019 verhuisde naar Amsterdam kwam het punt waarop Clementine ook nu weer besloot iets totaal anders te gaan doen; een omscholing tot leraar wiskunde.

“Het was nooit een droom, maar een baan als wiskunde docent is wel iets dat ik altijd in mijn achterhoofd had. Ik houd van de logica die in wiskunde terugkomt en ben technisch opgeleid. Ook vind ik het ontzettend leuk om kennis over te brengen aan andere mensen en houd ik van de groepsdynamiek. Het werken met groepen had ik als trainer in de sales ook al gedaan, maar dan zag je telkens andere mensen. Nu werk je een jaar lang met een klas, en dan kan je daar echt bijdragen aan de ontwikkeling van een persoon. Ik de zomer van 2019 bezocht ik de middelbare school waar een vriendin les gaf. Toen daar een vacature open kwam besloot ik te solliciteren en werd ik zonder onderwijsdiploma al aangenomen. Vanaf dag één stond ik dus alleen voor de klas. Dit was best pittig. Ik geef les op een vmbo-school en dat is anders dan dat je voor een groep dertigers een training staat te geven. Ik moest echt even schakelen.”

Ik besloot mij aan te melden bij Saxion in Deventer, waar ik vanwege mijn vakkennis binnen anderhalf jaar een opleiding tot tweedegraads docent wiskunde kon volgen. Gelukkig had ik als moeder al wat pedagogische skills ontwikkeld en leerde ik snel de didactische vaardigheden voor goed klassenmanagement. Dit kon ik dan meteen toepassen in de klas.

Inmiddels zit Clementine in de afrondingsfase van haar opleiding en staat zij zelfverzekerd voor de klas. “Het lesgeven is zo ontzettend leuk. Ondanks dat je natuurlijk in loondienst bent bij een school voelt het toch een beetje of je eigen baas bent. Je bepaalt zelf hoe je jouw les indeelt en hoe je met de groep omgaat. De afwisseling en combinatie van persoonlijke begeleiding en met een groep bezig zijn maakt dit werk uniek. Kinderen staan in de bloei van hun leven en kan je nog echt dingen bijleren. Ik probeer ook een relatie op te bouwen met de klas, dit is ontzettend belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat een goede docent nog voor lange tijd invloed kan hebben op een kind. Naast het lesgeven lijkt het mij dan ook fantastisch om startende docenten te gaan begeleiden. Je hoort het al, ik zit alweer vol ideeën. En juist dat is het leuke aan het onderwijs, je kan altijd blijven leren!”

Lees ook: