Het inspirerende pad van econometrie tot onderwijs

Laurine Hehenkamp begon in september met lesgeven en volgt tegelijkertijd een lerarenopleiding aan de UVA, het ASK-traject. Ze is nu wiskundedocent en geeft les aan een havo/vwo brugklas en twee vijf havo-eindexamenklassen, die de eindexamenklassen zijn. Voorheen studeerde ze econometrie en werkte ze aan wiskundige modellen voor verschillende bedrijven, zoals het optimaliseren van operaties in supermarkten. Ze deed dit bijna twintig jaar voordat ze besloot het leraarschap te verkennen.

Van Wiskundige modellen naar het VO

Laurine vond het leuk om haar kennis aan anderen over te dragen, vooral na haar ervaring met het geven van bijlessen aan middelbare scholieren. “Dus ik dacht: Ja ik zit nu op het moment ga ik dan nog fulltime door met de bouw van de wiskundige modellen of ga ik voor mezelf onderzoeken of het docentschap iets voor mij is?” vertelt de Laurine. Ze besloot het laatste en onderzocht of het leraarschap iets voor haar was.

De eerste stap richting het onderwijs

Laurine raakte ervan overtuigd dat het leraarschap iets voor haar was na deelname aan het Meet & Greet-event in Haarlem en de driedaagse cursus Ondek je Talent als Docent. Ze begon het ASK-traject (Aan de Slag voor de Klas) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), een opleiding waar deelnemers meteen voor de klas moeten staan en daarnaast studeren. Ze bezocht verschillende scholen in Haarlem om te zien of er een geschikte plek was voor een stage. “Eigenlijk was mijn eerste keus het voortgezet onderwijs. Ik ben gaan zoeken naar een middelbare school bij mij in de buurt, toen kon ik gelijk langskomen voor een gesprek, en ik had gelijk een plek om te starten”, voegt Laurine toe.

De combinatie met freelancewerk en het onderwijs

Momenteel doet Laurine freelancewerk naast haar opleiding en het lesgeven. “Het onderwijs voelt voor mij meer als een verbreding dan dat het echt een overstap is. Dat ik gestopt ben met het één en gestart ben met het ander wil niet zeggen dat ik mijn vroegere leven vaarwel heb gezegd. Want dat is allerminst het geval.” Hehenkamp twijfelt nog tussen fulltime lesgeven en een fiftyfifty-verdeling tussen lesgeven en het bouwen van wiskundige modellen, omdat ze beide aspecten leuk vindt. Haar focus ligt nu op de combinatie van beide en het afronden van het ASK-traject.

De cursus Ontdek Talent als Docent gaf mij het zetje in de rug

Laurine vond de cursus Ontdek je Talent als Docent zeer waardevol omdat ze ondergedompeld werd in verschillende aspecten van het onderwijs. Tijdens de cursus kreeg ze de kans om een eigen les te geven en daar feedback op te ontvangen, wat haar hielp bij het maken van een keuze of het leraarschap iets voor haar was. “En na die drie dagen dan kan je wel echt een keus maken of het onderwijs iets voor jou is of niet? En alle antwoorden zijn goed, want het werk moet bij je passen en als dat zo is dan is dat hartstikke fijn. Maar als het niet zo is, is het ook echt een goed antwoord.” Ze waardeerde ook de begeleiding die ze kreeg bij het vinden van een opleiding die bij haar achtergrond paste. “Iedereen heeft natuurlijk een andere achtergrond. Ik heb econometrie gedaan en ik wilde wiskundedocent worden. Maar als jij Frans hebt gedaan ergens, dan heb je ook een heel ander traject voor de boeg. En daar hebben ze me echt ontzettend goed mee geholpen”, voegt Laurine toe.

Het advies voor toekomstige docenten:

Belangrijke eigenschappen van een leerkracht zijn geduldig zijn en begrijpen dat alle kinderen in principe goede bedoelingen hebben. Ze raadt aan om een middelbare school te bezoeken en mee te lopen om een idee te krijgen van het klasmanagement en de sfeer. Ze benadrukt ook het belang van de driedaagse cursus Ontdek je Talent als Docent om een dieper inzicht te krijgen in het docentschap. “En als je dan nog steeds voor de klas wilt staan en is het onderwijs echt iets voor jou? Dan denk ik dat je een hele goede docent gaat worden”, sluit Laurine af.

Ik wil persoonlijk advies