Trainer in de spotlight: Dianne Hoefakker

Talent als Docent-expert Dianne Hoefakker geeft onder andere de trainingen Ontdek Je Talent Als Docent, Relatie & Klassenmanagement, ICALT én Begeleiding van een zij-instromer. Maar dat is nog niet alles: ook was ze docente Maatschappijleer aan de KSH in Hoofddorp en is ze daar inmiddels schoolopleider. “Voor een buitenstaander word ik misschien wel gezien als een specialist, maar ik voel me zelf nog een beetje ‘van alles wat’.”

Dianne heeft altijd al in het onderwijs willen werken. “Ik heb eigenlijk nooit een andere baan gehad dan lesgeven. Al heel snel nadat ik begon met de lerarenopleiding ben ik begonnen met werken in het onderwijs en al doende het vak geleerd. Ik heb gekozen voor het voortgezet onderwijs, omdat ik een passie heb voor de vakken maatschappijleer. Dat is een vak die in de bovenbouw wordt gegeven en die doelgroep vind ik heel leuk. Ik kan erg vertederd raken van een puber. Een ander denkt misschien: “Ze zijn verschrikkelijk, ze zijn groot, ze stinken en ze zijn onbehouwen, maar als ik met een groep jongelui zit, dan kan ik weer even terug naar die goede oude tijd. Ik voel me dan echt een beetje een van hun, terwijl ik dat natuurlijk allang niet meer ben. Ik vind het heel mooi om me in hun leefwereld te verplaatsen. Het is zo fijn dat alles nog voor je ligt; ze hebben allerlei ideeën, ze ontworstelen zich aan thuis, aan aannames die er zijn, en durven dingen  te betwijfelen. Tegelijkertijd worden ze soms gek van onzekerheid. Het is een prachtige doelgroep om mee te werken.”

Expert bij Talent als Docent

“Zelf ben ik ben een ‘studiestapelaar’. Ik ben van MAVO, naar MBO, naar het HBO gegaan en ik heb toen een eerstegraads masteropleiding gedaan. Tijdens het afronden van mijn masteropleiding werkte ik op al de KSH in Hoofddorp. Daar was heel veel ruimte voor vernieuwing rondom het opleiden en begeleiden van docenten en daar ben ik me op gaan specialiseren met een afstudeeronderzoek. Ik kwam daardoor in een netwerk terecht waarbij ik in contact kwam met een aantal experts van Talent als Docent. Het begon met wat presentaties geven over mijn afstudeeronderwerp. Met mijn expertise in het begeleiden van startende docenten, ook op andere scholen, kwam ik terecht bij de projectgroep Frisse Start, een soort van voorloper van Talent als Docent. Van daaruit ben ik met een aantal andere experts uit deze projectgroep overgestapt naar Talent als Docent.

Nu geef ik vanuit Talent als Docent trainingen als Ontdek Je Talent Als Docent, Begeleiden van een zij-instromer, ICALT-trainingen en Relatie en Klassenmanagement. Ook ben ik op verschillende scholen ondersteuner voor inductiebeleidsplannen.”

Trainingen

De cursus Begeleiden van zij-instromers voor coaches op scholen vind ik wel een van de leukste cursussen geworden. In het begin liep dat niet echt helemaal goed, en daar baalde ik wel van. Maar toen introduceerden we TAD en hij is echt de cursusmascotte geworden. TAD maakt van alles mee en daar betrekken we de coaches dan weer op. Dat leidt tot leuke inzichten die de coaches weer op school kunnen gebruiken.

Dianne Hoefakker

Relatie en Klassenmanagement vind ik ook heel leuk om te doen. Zo bouwen de deelnemers hun eigen piramide op met hun eigen kerneigenschappen waarmee ze gewenst gedrag kunnen visualiseren en op die manier hun leerlingen gericht kunnen beïnvloeden. Sommige deelnemers hebben met de piramide zoveel concrete ideeën in handen dat ze ‘m na de cursus boven hun bed hangen. Ik krijg van deelnemers terug dat ze door die piramide ander zijn gaan kijken naar hun klassenmanagement en dat ze daar veel aan hebben in de praktijk.

Als ik kijk naar de driedaagse training Ontdek Je Talent als Docent kan ik daar ook van genieten. Als je het verhaal van oud-deelnemer Daan de Groot leest; daar word ik helemaal enthousiast van. Van de trainers die Ontdek Je Talent Als Docent geven, ben ik de enige die nog in het voortgezet onderwijs werkzaam is. Ik kan heel vaak praktijkvoorbeelden geven en ook na de training is er nog veel contact met de deelnemers, omdat ze dan een keer mogen meekijken op de school waar ik nu nog werk. Ik heb dan ook al heel wat nieuwe docenten binnengehaald op mijn school!”

Specialist

“Ik voel me wel gezegend dat ik op het snijvlak van die verschillende organisaties met zoveel mensen te maken mag hebben. Dat vind ik echt heel erg tof aan dit werk. Voor een buitenstaander word ik misschien wel gezien als een specialist, maar ik voel me zelf nog een beetje ‘van alles wat’: ik ben bezig met coaches, dan weer bezig met overstappers, dan weer met docenten, dan weer met schoolleiders, echt van alles. In de toekomst zou ik denk dat ik meer willen doen in het organiseren van een project. Het leiden van een project zoals Talent als Docent zou ik in de toekomst wel heel leuk vinden.”