Trainer in de spotlight: René Grimbergen

René Grimbergen begon ooit in de verstandelijke gehandicapten zorg en kwam uiteindelijk terecht in het onderwijs als coach en trainer. Zo zette hij voor Talent als Docent de Basiscursus Coaching op, geeft hij de trainingen Ontdek Je Talent Als Docent, Intervisie én Groepsdynamica. Maar daar blijft het niet bij…

René is typisch een voorbeeld van een overstapper. “Ik werkte eerst in de verstandelijke gehandicaptenzorg. Een vriendin van mij was werkzaam in het MBO en ging stoppen. Ze vroeg me of dat misschien iets voor mij was. Ik ben erover in gesprek gegaan, heb toen gesolliciteerd en werd aangenomen. Ik werkte drie á vier dagen in de zorg en een á twee dagen in het onderwijs. Ik was  docent voor de opleiding Activiteitenbegeleiding en gaf vakken als werken met verstandelijke gehandicapten, groepsdynamica en het organiseren van activiteiten. Ik vertelde wat ik bij wijze van spreken vandaag in de zorg had meegemaakt, morgen in het onderwijs. Wat we nu eigenlijk de hybride docent noemen, deed ik toen eigenlijk al.”

Verschillende banen

“Ik heb heel lang twee of drie banen naast elkaar gehad. Ik heb in de jeugdzorg gewerkt, in de verstandelijke gehandicaptenzorg en in het onderwijs. Op een gegeven moment werd ik leidinggevende in de zorg en toen ben ik het onderwijs helemaal uitgegaan, omdat dat niet te combineren was. Ik ben ook nog vijf jaar bedrijfsleider geweest in de horeca bij een tapasbar. Als je naar mijn cv kijkt, heb ik heel veel verschillende dingen gedaan; van leidinggeven, tot lesgeven en begeleiden, en tussendoor had ik ook een coachopleiding gedaan. Maar het centrale thema was altijd al mensen. Het gaat altijd over mensen van A naar B leiden.”

Ommekeer

“De ommekeer kwam toen de tapasbar van een vriendin waar ik als bedrijfsleider werkte, werd  verkocht. Ik wilde het niet overnemen, ik wilde toen ook niet meer het bedrijf leiden en ik wilde ook niet voor een nieuwe eigenaar werken. Via via ben ik terechtgekomen bij een hotel bij het Vondelpark als manager en daar zat ik een beetje op een dood spoor. Ik zat zes mensen aan te sturen en ’s middags de handdoeken te vouwen. Na een half jaar heb ik tegen mijn baas gezegd: ‘Dit gaat ‘m niet worden.’ Die schoot helemaal in de stress, want die had net een ander hotel geopend. Dus hebben we afgesproken dat ik nog drie maanden bleef, dat we een opvolger gingen zoeken en dat ik die nog zou inwerken. Zo gezegd, zo gedaan.”

‘Wat wil ik nu precies gaan doen?’

“Daarna ben ik eens goed gaan nadenken over wat ik nu graag wilde doen. Daar kwam uit dat ik echt wat met coaching en training wilde gaan doen. Toen ik dat besluit eenmaal had genomen, werd ik een week later gebeld door een oud-collega van het MBO; er was een collega door zijn rug gegaan, of ik wilde komen? Dat wilde ik. Toen werd ik door een andere vriendin gebeld. Zij had een klus bij de docentenopleiding van Hogeschool InHolland, maar ze ging op vakantie en ze vroeg of dat wilde doen. Dat was ook leuk.

René Grimbergen

Weer iemand anders maakte een switch en had nog twee klussen van de gemeente Utrecht en bij Nyenrode. Die werden ook aan mij overgedragen. Ik heb eigenlijk vanaf dag één heel veel werk gehad. Dat was heel bijzonder.”

Trainer Talent als Docent

“Bij de Hogeschool InHolland heb ik vooral gewerkt bij de sectie Onderwijskunde en Pedagogiek. Verder was ik instituutsopleider waardoor ik vaak op bezoek ging bij scholen in de regio. Dat was heel leuk en leerzaam. Na 10 jaar freelancen wilde InHolland dat ik in loondienst kwam, maar dat wilde ik niet. Dus ben ik daar gestopt. Via InHolland kende ik een van de projectleiders van Talent Als Docent. Zij was eerst bezig met een voorloper van dit project, Frisse Start. Toen ze hoorde dat ik ging stoppen, heeft ze mij gevraagd om een paar klussen te doen. Na een paar jaar ben ik overgestapt naar het project Talent als Docent.

Voor Talent als Docent heb ik de Basiscursus Coaching opgezet. Verder geef ik de training Intervisie, Ontdek Je Talent Als Docent en Groepsdynamica. Ik doe best veel”, zegt hij lachend. Want hij doet ook veel dingen naast Talent als Docent. “Ik doe heel veel coachgroepen, intervisiebegeleiding in programma’s van Nyenrode, ik doe wat klussen voor de gemeente Utrecht en ik geef intervisiebegeleiding bij apothekers.”

Jezelf goed leren kennen

Wat wil René al die mensen die hij coacht en traint graag meegeven? “Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen die voor de klas of voor groepen staan, zichzelf goed leren kennen, waardoor ze zichzelf kunnen sturen. Het gaat altijd over actie, reactie. Bij interactie tussen mensen is jezelf goed kennen heel belangrijk, want dan kun je meer sturing geven. Als je dat kunt dan kun je niet zoveel fout doen. Je kunt hooguit denken: ‘O, dit was niet zo effectief’ of ‘Dit was niet zo handig’. Als je jezelf goed kent, kun je daar makkelijker een volgende keer iets anders mee doen. Kortom: een bewust persoon in het onderwijs krijgen, is echt mijn doel.”