De stap naar het onderwijs: Daan de Groot

Daan de Groot las in een alumni-nieuwsbrief over de training Ontdek Je Talent Als Docent en dat kwam precies op het goede moment: ‘Ik was net aan het nadenken over welke stap ik nu wilde maken’.

Daan de Groot studeerde af aan de VU in Amsterdam in Organisatie Antropologie. “Na mijn studie kwam ik terecht bij een start-up op het gebied van klantonderzoek. Dit had veel raakvlakken met mijn studie. Daarna ging ik werken voor een marktonderzoekbureau dat onderzoek deed bij klanten voor verschillende grote bedrijven als banken, verzekeraars, het UWV en supermarkten. Dat heb ik zo’n vier á vijf jaar gedaan waarna ik de overstap maakte naar Danone. Hier hield ik me ook bezig met marktonderzoek, maar zette ik de onderzoeken meer uit dan dat ik zelf klanten interviewde. Al snel kwam ik erachter dat ik het contact met klanten miste. Ook merkte ik dat werken bij zo’n grote organisatie niet bij mij paste.”

Volgende stap

Daan wilde graag wat anders doen, maar wat? Juist op dat moment kreeg hij een alumni-mail van de VU waarin gesproken werd over de training Zin in Lesgeven, nu omgedoopt tot Ontdek Je Talent Als Docent. “Ik had in een tussenjaar al eens skiles gegeven in Canada en dat vond ik ontzettend leuk om te doen; persoonlijke aandacht geven aan iemand, zien wat iemand nodig heeft en dat je daarmee iemand verder kunt helpen. Ook vond ik het als onderzoeker heel erg leuk om interviews te doen, te luisteren en de juiste vragen te stellen. Ik bedacht me dat dat wel iets zou zijn wat in het onderwijs terug zou kunnen komen. Vandaar dat ik na ging denken over mijn volgende stap en juist toen kwam die mail binnen.”

Training Ontdek Je Talent Als Docent

Hij gaf zich op voor Ontdek Je Talent Als Docent en eind 2021 volgde hij de training die je drie dagen lang onderdompelt in het voortgezet onderwijs. “De cursus vond ik echt heel compleet. De trainers waren bedreven en ervaren in het onderwijs. Ze hadden een goede wisselwerking met elkaar. Het was ook fijn dat de groep niet zo groot was. We waren met z’n zessen en als je dan met elkaar en de trainers drie dagen lang in een ruimte zit, dan deel je veel met elkaar. Dat was zeer waardevol. Iedereen zat min of meer in hetzelfde schuitje en wist dat ze iets in het onderwijs wilden doen. Het is goed om verschillende verhalen te horen; waarom ze in het onderwijs willen en hoe ze dat vanuit hun positie willen doen. Dat geeft jezelf ook weer ideeën over hoe je dat zelf kunt aanpakken.

Ik was aan het eind van de training zeer emotioneel, want het was voor mij een moment van doorbraak geweest. Ik wilde iets anders en ik geloof dat ik nu ook wist wat ik wilde. Het was ook een soort van afscheid nemen van wat ik heb gedaan.”

Meelopen op een school

“Via een van de trainers van Talent als Docent kon ik begin dit jaar een aantal dagen meelopen op de KSH in Hoofddorp. Daarna heb ik samen met de school gekeken wat we voor elkaar konden betekenen. Ik heb namelijk nog niet echt een specialisme, dus ik weet ook niet voor welk vak ik zou gaan. Dus om nu al een studie te beginnen van een paar jaar voor bijvoorbeeld Nederlands of Economie, terwijl je nog niet weet welk vak je wilt doen en of je echt het onderwijs in wilt gaan, dat is moeilijk om te beslissen als je nog maar een paar dagen hebt meegelopen.

Daan de Groot

Bij de KSH is op dit moment een grote behoefte aan onderwijsassistenten om kinderen die een achterstand hebben opgelopen of weinig aandacht hebben gekregen door de coronapandemie te begeleiden. Je staat dan samen met de leraar in de klas en je bespreekt met de leraar wat ik die dag met de leerlingen kan gaan doen. Toevallig heb ik net een contract getekend. Ik ga voor twee dagen in de week aan de slag als onderwijsassistent bij de vakken Spaans en Engels.

Dat combineer ik met mijn werk voor een website over horloges. Daar werk ik ook twee dagen in de week voor en verzorg ik de content. Ik ben sinds de pandemie gek van horloges . Ik ben op Instagram begonnen en van daaruit in contact gekomen met een website. Dat is ook heel leuk om te doen dus het zou goed uitkomen als ik die twee dingen kan combineren. Het lijkt erop dat het in deze vorm gaat lukken: twee dagen schrijven en twee dagen voor de klas. Op de KSH is dat in ieder geval tot het einde van het schooljaar. Aan het eind van die periode gaan we kijken hoe ik ervoor sta. Of het bevalt, of we doorgaan en op welke manier, in welke functie en welke vak. Ik ben in ieder geval heel blij dat de KSH zo open en flexibel is om mee te denken.

Tips voor degenen die de overstap naar het voortgezet onderwijs ook overwegen

Als we Daan vragen of hij nog tips heeft voor degenen die nog twijfelen om de overstap naar het voortgezet onderwijs te maken, heeft hij die zeker. “Ik merk dat het onderwijs zit te springen om mensen die kunnen helpen. Dat biedt voor degenen die aan het overwegen zijn om de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs heel veel mogelijkheden. Hoe ik nu bij de KSH aan de slag ga, dat is voor hun ook iets nieuws, een nieuwe manier waarop ze mensen laten instromen. Ik denk dat meer scholen voor deze wijze openstaan en dat je daarover met ze in gesprek kunt gaan. Als je denkt ‘Zo’n studie is nog een hele grote stap’; een school heeft op veel meer vlakken hulp nodig. Ze kunnen je heel goed gebruiken met de ervaring die je al hebt.

Het überhaupt rondlopen op zo’n school, spreken met leraren, spreken met leerlingen, spreken met andere medewerkers op school, dat helpt jezelf om een beeld te krijgen van hoe het zou zijn om daar te werken. Z kun je ook beter ontdekken of het bij je past.”

Zelf ziet hij er niet tegenop om weer te studeren. “Het is wel de bedoeling dat ik dat ga doen. Maar stel dat ik het toch wil combineren met iets anders, zoals ik nu doe, dan moet ik me afvragen of ik er tijd voor heb. In dat geval heb ik ook zoiets dat ik misschien terecht kan op een school zonder een diploma. En dan niet als leraar, maar op een ander vlak, zoals ondersteuner. Dat zou ik ook prima vinden als dat de uitkomst is.”