De stap naar het onderwijs: Jolanda van Velsen

Jolanda van Velsen komt uit de financiële wereld, maar had altijd in haar achterhoofd dat ze ooit voor de klas wilt staan. Inmiddels heeft ze eerste stappen gezet.

Na haar studie Economie en een traineeship bij de KLM heeft Jolanda veel verschillende dingen gedaan op het gebied van finance en control. “Ik ben altijd op zoek naar verbetering vooral inhoudelijk, maar ik merkte al vrij snel dat gedrag daar veel invloed op heeft. Binnen risicobeheersing in een organisatie ligt de focus heel erg op controle. Dus als er iets mis gaat, worden er snel regels ingevoerd en laat iemand meekijken, terwijl je eigenlijk wat dieper moet kijken. Je zou je moeten afvragen: ‘Hé, waarom gaat het niet goed, welke mensen zitten erachter en hoe kan dat? Hoe is zo’n organisatie ingericht?’ Daar ben ik me meer op gaan richten en daar komt ook de link met het lesgeven vandaan. Dat heeft altijd al in mijn achterhoofd gezeten, maar ik wilde eerst de wereld in en rondkijken.”

Zelfstandige

“Op dit moment begeleid ik teams en professionals in het plezier hebben en slimmer samenwerken door teamontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en procesoptimalisatie. Dat doe ik als zelfstandige. We kijken naar de harde kant, zoals taken en procedures, en de zachte kant, zoals cultuur, gedrag en onderlinge verhoudingen. De bedoeling is om dat meer in balans te brengen waardoor je minder regelgeving nodig hebt, waardoor mensen meer ruimte krijgen om hun werk te doen én er plezier in blijven houden. Wat het onderwijs betreft hoop ik, dat je je op dat laatste kunt focussen. Ook vind ik het interessant om wat verder te kijken en na te denken. Je kunt lesgeven vanuit een boek en vragen of je leerlingen dat hebben geleerd, maar het is leuk om anderen te leren om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.”

Zoekende

Wat gaf Jolanda dat laatste zetje om nu toch voor dat onderwijs te gaan? “Ik ben nog zoekende of ik dat in het voortgezet onderwijs wil doen of dat mijn wensen beter aansluiten bij het lesgeven op een HBO. Ik zag in een mail van de VU iets staan over de training Ontdek Je Talent Als Docent en ik had meteen het gevoel dat ik dit graag wilde doen. Het speelt altijd in mijn achterhoofd. Is dit iets voor mij? Vind ik dit echt leuk? Kan ik het wel? Deze training gaf mij dé gelegenheid om dat te onderzoeken.”

Over Ontdek Je Talent Als Docent

“Ik vond de training superleuk. De trainers waren een hele goede combinatie met elkaar. Het was leuk, gezellig, maar ook zó interessant. De training is heel divers: je krijgt informatie, je doet oefeningen, je gaat zelf een les geven, je krijgt een lastige klas om te testen hoe je daarmee omgaat. Het is intens, want je wordt echt drie dagen lang ondergedompeld in het onderwijs, maar het is ontzettend leuk om dat samen te doen met anderen die ongeveer dezelfde vragen hebben.

Vooral voor de klas staan was leuk. Je wordt gefilmd en dan zie je dingen van jezelf die toch anders zijn dan je dacht. Het is heel nuttig om jezelf terug te zien. Het voelde goed om voor de klas te staan en het voorbereiden was leuk om te doen.

Jolanda

Het allerleukste onderdeel kreeg je op de laatste dag: de moeilijke klas. Iedereen krijgt dan een bepaalde rol. Je bent zo druk met van alles. Het voelde alsof je een orkest moest bespelen. Als je dan eindelijk de aandacht van iedereen hebt, denk je ineens ‘Wat wilde ik eigenlijk ook alweer vertellen? Je zit dan zo in het moment. Je hebt geen tijd om na te denken, want alles gebeurt snel. Dat vind ik zó leuk. De training was echt een bevestiging dat ik dit wil doen.”

Parttime docentschap

Jolanda wil haar werk als zelfstandige niet helemaal opgeven. “Ik wil het docentschap parttime doen, want wat ik nu doe vind ik ook ontzettend leuk. Ik loop nu mee op verschillende scholen. Ik heb al meegelopen bij een les economie op een HAVO/VWO. Dat ga ik ook bij een andere school doen. Er zijn zoveel verschillende soorten scholen. Ik wil graag weten wat goed bij mij past, want ik vind bepaalde vrijheid wel fijn. Ik heb met het VU contact gehad om te kijken of ik nog bepaalde vakken moet behalen die nodig zijn om te kunnen beginnen. Ook moet ik kijken wat ik precies wil. Wordt het voortgezet onderwijs? Ik wil eerst nog bij een HBO meekijken. In september of anders in januari wil ik mijn bevoegdheid halen.”

Vak economie

“Het liefst wil ik economie geven, want dat is wat breder en ook wat maatschappelijker, maar bedrijfseconomie kan ook. Daar kan ik sowieso mee starten; daar heb ik alle vakken voor en heel veel ervaring in. Maar voor algemene economie zal dat waarschijnlijk ook gelden, omdat ik tijdens mijn studie al veel meer vakken heb gedaan dan nodig was.”

Tips

Als je twijfelt om net als Jolanda ook een overstap te maken naar het voortgezet onderwijs heeft Jolanda nog een tip. “Als je altijd al het idee hebt gehad dat dit je leuk lijkt dan moet je de training Ontdek Je Talent Als Docent echt doen.  Ik had zoveel vragen, maar ik wilde vooral ook voelen hoe het is. Het voelde voor mij zo goed. Ook al weet ik nog niet alles, daar kom ik nog wel achter. Dat ga ik gewoon onderzoeken. Maar na die drie dagen training weet je het zeker of het bij je past of niet.”