De stap naar het onderwijs: Linda van Brederode

Elk jaar kiezen tientallen mensen ervoor om op latere leeftijd alsnog het voortgezet onderwijs in te gaan. Via deeltijdopleidingen of speciaal opgezette trajecten worden zij opgeleid om te gaan werken in de mooiste sector van ons land, het onderwijs. De komende tijd spreken wij wekelijks met iemand die deze keuze heeft gemaakt. Deze week is het de beurt aan de zevenendertigjarige Linda van Brederode, die haar werk als horeca-onderneemster verwisselde voor een baan in het onderwijs. Sinds augustus is zij begonnen met een deeltijdopleiding tot docent Nederlands. “Het leek mij leuk om iets terug te geven aan de samenleving, om mensen te helpen. Ik werk op een vmbo school, waar kinderen soms net wat extra aandacht nodig hebben. Het is ontzettend waardevol deze aandacht te kunnen geven.”

In een ver verleden begon Linda aan een studie Nederlands. Na het behalen van haar propedeuse besloot zij haar studie vroegtijdig te beëindigen, het ondernemerschap lonkte. Linda ging de horeca in, en runde jarenlang haar eigen horecabedrijf. Al voor de coronapandemie  besloot ze te stoppen, omdat zij meer tijd met haar gezin wilde doorbrengen. “Binnen mijn bedrijf werkte ik al veel met jongeren uit het vmbo die bij ons stage kwamen lopen. Ik vond de doelgroep altijd al interessant, omdat het scholieren zijn die soms veel meer talent bezitten dan zij zelf denken. Het vak Nederlands ligt me en omdat ik mijn propedeuse had mag ik een deeltijd opleiding binnen twee jaar afronden. Eén dag in de week ga ik naar school, drie dagen sta ik voor de klas. Ik ben gaan solliciteren zonder opleiding, waardoor mijn werkgever mijn studie betaalt. Dit is natuurlijk een voordeel. De switch tussen mijn baan als horeca-leidinggevende en docent voor een groep tieners was best pittig. De jeugd van nu is een stuk brutaler dan ik vroeger was, en zeker in het begin moest ik daar erg aan wennen. Inmiddels ben ik, met hulp van mijn collega’s en tips vanuit de studie, al een stuk zelfverzekerder.”

 

Naast  mensen helpen, was het parttime kunnen werken, ook een belangrijke reden voor Linda om het onderwijs in te gaan. “Ik heb mijn hele leven elke dag gewerkt. In de horeca werk je als anderen vrij zijn, dat weet je en dat accepteer je. Maar nu ik kinderen heb is het voor mij tijd om het wat rustiger aan te doen. Ik wilde geen eigen zaak meer en het is fijn om vakantie te hebben als de kinderen vrij zijn. Het fijne aan het onderwijs is dat je het ook parttime kan doen. Ik werk drie dagen en dat is voor nu goed. Ik begrijp dat er mensen zijn die hun leven lang in het onderwijs werken. Geen dag is hetzelfde en zowel binnen de klas als in de organisatie vinden er voortdurend veranderingen plaats. Het is zo fijn om te kunnen sparren met enthousiaste collega’s, die net als jij een passie hebben voor hun vak. Eigenlijk werk je met mensen die net als jij graag kennis overbrengen. Je kan van iedereen iets leren. Leerlingen van docenten, docenten van leerlingen en docenten van elkaar. Dat maakt het onderwijs zo mooi.”

Lees ook: