Lesgeven is Leuk: Waarom Johannes elke dag fluitend naar zijn werk gaat

 

Ik wil persoonlijk advies

Heb je ooit overwogen om in het onderwijs te werken? Stel je eens voor dat je elke dag mag bijdragen aan de groei en ontwikkeling van jongeren, dat je kunt werken met je favoriete vak, en dat elke werkdag anders is. Dit is de werkelijkheid voor Johannes, een geschiedenisdocent die zijn passie voor lesgeven met ons deelt. Zijn verhalen en ervaringen laten zien hoe dynamisch, uitdagend en bovenal plezierig het onderwijs is. Lees verder om te ontdekken waarom lesgeven volgens Johannes zo’n geweldige baan is.

De Liefde voor geschiedenis en onderwijs

Johannes is al negen jaar met veel plezier werkzaam als geschiedenisdocent. “Het is geweldig om de ontwikkeling van leerlingen te zien, van de brugklas tot aan de examenklas. Bovendien kan ik elke dag van het jaar bezig zijn met mijn hobby, geschiedenis. Dat vind ik fantastisch,” vertelt Johannes enthousiast.

Zijn carrière in het onderwijs begon met zijn studie geschiedenis. “In mijn tweede jaar heb ik een minor gedaan en ben ik een half jaar stage gaan lopen. Na één week vond ik het al zo leuk dat ik besloot geschiedenisleraar te worden. Daarna heb ik een master geschiedenis en een master onderwijs gedaan, zodat ik in de bovenbouw vwo en havo mag lesgeven. Sindsdien werk ik als docent en schoolopleider en begeleid ik stagiairs, zij-instromers en startende docenten.”

Elke dag is anders in het onderwijs, wat het voor Johannes speciaal maakt. “Het is bijzonder omdat je te maken hebt met jongeren die niet altijd even gemotiveerd zijn, maar door jouw inzet toch gemotiveerd kunnen raken. Het moment dat ze iets begrijpen wat ze eerst niet snapten en interesse krijgen in je vak, is geweldig.”

Jong blijven door contact met jongeren

Het contact met jongeren houdt Johannes zelf ook jong. “Er wordt veel gelachen en serieus gewerkt. Het is een gevarieerde baan,” zegt hij. “Het mooiste aan het werken als onderwijzer is dat leerlingen een spiegel voor je zijn. Als het niet goed met je gaat, merk je dat ook aan de klas. Ze vragen dan: ‘Meneer, wat is er aan de hand?’ Het mooiste moment in mijn dagelijkse werk is wanneer leerlingen iets begrijpen wat ze eerst niet snapten, en als leerlingen jouw vak leuk gaan vinden na jouw lessen. Dat moment geeft mij een goed gevoel.”

Johannes heeft veel onvergetelijke momenten meegemaakt, zoals toen hij een quiz organiseerde in vijf havo. “Als grap had ik een ingelijste foto van mezelf als prijs. De jongen die won, hing de foto diezelfde avond boven zijn bed en stuurde een foto daarvan naar mij. Die jongen heeft later een 8,5 voor zijn examen gehaald.”

Voortdurende ontwikkeling en specialisatie

Johannes zoekt constant naar manieren om zichzelf te ontwikkelen. “Na vijf of zes jaar in het onderwijs begon ik na te denken over verdere ontwikkeling. Ik ontdekte dat je je kunt specialiseren in verschillende takken van het onderwijs. Hoewel ik nu geen managementrol ambieer, vind ik het begeleiden en helpen van jonge collega’s erg leuk. Samen met collega’s heb ik een opleidingsschool opgezet om studenten en startende docenten te helpen.”

Er zijn ook verbeterpunten in het onderwijs. “Zo vind ik dat er te veel focus ligt op toetsen in Nederland. Minder toetsen en meer vertrouwen in de leerkracht om de ontwikkeling van leerlingen te beoordelen, zou beter zijn. Daarnaast zou het lerarentekort opgelost moeten worden, zodat leraren minder lesuren hebben en de klassen kleiner kunnen worden.”

Advies voor toekomstige docenten

Johannes moedigt mensen die het onderwijs overwegen aan om het zeker te proberen. “Als je enthousiast wordt om met jongeren te werken en gepassioneerd bent over je vak, moet je het zeker proberen. De dagen vliegen voorbij en je hebt een afwisselende baan. Als je geduldig bent en je graag in een vak verdiept, dan is het een geweldige baan. Ik ga elke dag fluitend naar mijn werk, hoewel het ook een veeleisende baan is.”

Als tip voor beginnende leraren zegt Johannes: “Leer meteen de namen van al je leerlingen. Dat is heel belangrijk zodat ze zich gezien voelen. Probeer niet meteen alles perfect te doen, maar leer stap voor stap en sta open voor feedback. Zo kun je een mooie carrière in het onderwijs opbouwen.”