In regio Noord loopt de zomervakantie van maandag 20 juli tot en met zondag 1 september.
In die periode staan ook de activiteiten bij Talent als Docent op een laag pitje.
In deze periode lezen we onze mail minder vaak en beantwoorden we vragen en contactverzoeken minder snel.
Aanmeldingen en vragen met betrekking tot de cursus Sterke Start die in de laatste vakantieweek door ons wordt aangeboden, worden in deze periode wel verwerkt.
We hopen iedereen na de zomer weer te ontmoeten.
We wensen iedereen fijne vakantieweken toe!
Ron Pluimert, directeur van het Tender College in IJmuiden, is al 43 jaar een toegewijde kracht in het onderwijs. Zijn passie voor het vak is in al die jaren onveranderd gebleven, gedreven door de dynamiek en de vele uitdagingen die elke dag met zich meebrengt. “Onderwijs is leuk omdat iedere dag anders is en er heel veel uitdagingen voor je zijn,” zegt Ron met een glimlach.
De Rol van directeur
Wat zijn werk bijzonder maakt, is de combinatie van samenwerking met collega’s en het werken met jongeren die elke dag voor nieuwe variatie zorgen. Dit samenspel van mensen blijft hem inspireren en motiveren. Als directeur zorgt Ron ervoor dat de organisatie soepel verloopt, zodat zowel collega’s als leerlingen optimaal kunnen presteren. Ron begon zijn loopbaan als vrijwilliger bij een lokale basketbalvereniging, waar hij training gaf aan jonge spelers. Dit lesgeven beviel hem zo goed dat hij besloot er zijn beroep van te maken. Zijn eerste dagen op het Tender College waren bepalend: “Op het moment dat ik op deze school aan het werk kwam, dacht ik: dit is mijn plaats en dit zijn de leerlingen waar ik graag mee zou willen werken.”
Een van de grootste voldoeningen in zijn carrière is het zien van de groei en ontwikkeling van zijn leerlingen. “Wanneer je je leerlingen op twaalfjarige leeftijd hier binnen ziet komen en je ziet dan dat ze na vier of vijf jaar hun diploma in ontvangst nemen, dan vervult dat je alleen maar met trots.” Ron vindt het belangrijk om een blijvende band met oud-leerlingen te onderhouden. Bij diploma-uitreikingen en andere momenten nodigt hij hen altijd uit om nog eens terug te komen en hun verhalen te delen. Het horen van hun ervaringen en succesverhalen is een van de vele beloningen van zijn werk.
Flexibiliteit en structuur in het onderwijs Onderwijs is een veeleisend beroep dat vraagt om constant alert te zijn en flexibel om te gaan met de verschillende reacties en behoeften van leerlingen. “Goed onderwijs geven is op een flexibele manier met iedereen omgaan, maar ook een gestructureerde les kunnen aanbieden met verschillende werkvormen waarbij leerlingen uitgedaagd worden om enthousiast met de stof aan het werk te gaan.” Voor Ron is het werken met jonge mensen en het zien van hun ontwikkeling een van de mooiste aspecten van het onderwijs. Hij moedigt iedereen die twijfelt over een loopbaan in het onderwijs aan om het te proberen: “Wanneer je goed met jeugd kan opschieten en je bent enthousiast om met jonge mensen te werken, is onderwijs een prachtig beroep.” Terugblik op het onderwijs Terugkijkend op zijn carrière zegt Ron dat de 43 jaar in het onderwijs voorbijgevlogen zijn. Hij hoopt dat scholen in de toekomst meer met kleinere klassen kunnen werken, zodat leerlingen meer individuele aandacht krijgen en zich beter kunnen profileren. Een landelijke campagne zou volgens hem kunnen helpen om dit te realiseren. Ron merkt op dat de sfeer op zijn school altijd positief is gebleven. “Wat heel belangrijk is, is dat je er voor elkaar bent. Mensen moeten fouten kunnen maken en elkaar willen helpen.” Dit is een cultuur die hij koestert en stimuleert.. Ron Pluimert is een inspirerend voorbeeld van toewijding en passie voor het onderwijs. Zijn verhaal laat zien hoe een bevlogen leraar het leven van jonge mensen en de hele gemeenschap positief kan beïnvloeden.
In een lichte trainingsruimte staat Els Scheringa klaar om haar kennis en ervaring te delen met de deelnemers van de cursus Ster(k) als Docent. Als gepassioneerde trainer bij Talent als Docent en met een indrukwekkende carrière in het onderwijs achter de rug, gebruikt Els nu haar enthousiasme en expertise om zowel nieuwe als ervaren docenten te inspireren en te begeleiden.
De onderwijscarrière van Els begon in 1983, toen ze haar eerste baan kreeg als invaldocent biologie. “Ik wilde altijd al docent worden,” vertelt ze. “Ik heb biologie gestudeerd in Wageningen en wist vanaf het begin dat ik voor de klas wilde staan. Hoewel ik al snel ontdekte dat er veel meer bij kwam kijken dan ik had gedacht, zoals didactiek en andere vaardigheden, vond ik het geweldig.”
Van klaslokaal naar opleider
Na enkele jaren voor de klas te hebben gestaan, besloot Els zich verder te verdiepen in het opleiden van docenten. Ze werkte onder andere bij de lerarenopleiding van Utrecht en later zestien jaar bij de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit. “De lerarenopleiding is heel belangrijk voor mij, vooral het opleiden van nieuwe docenten,” legt ze uit.
Hoewel Els officieel met pensioen is, werkt ze nog steeds voor Talent als Docent. “Ik vind het nog steeds ontzettend leuk om betrokken te zijn bij het opleiden van docenten,” zegt ze met een glimlach. “Bij Talent als Docent geef ik trainingen aan startende docenten en mensen die al jaren in het onderwijs werken maar zich verder willen ontwikkelen.”
De uitdagingen van doorontwikkeling
Een van de grote uitdagingen in haar werk is het helpen van docenten om zich continu te blijven ontwikkelen. “Het is belangrijk dat mensen complexe docentvaardigheden eigen maken, zich goed voelen in het onderwijs en blijven leren,” legt Els uit. “Mensen komen naar een training omdat ze nog iets willen bijleren en zich verder willen ontwikkelen. Dat vind ik superleuk om ze daarbij op weg te helpen.”
Els haalt veel voldoening uit haar werk als trainer. “Ik vind het heel leuk als de training oplevert wat mensen graag willen ervaren,” vertelt ze enthousiast. “Het is fijn als iemand zegt: ‘Ik heb ontdekt dat je als docent echt kunt blijven leren,’ of ‘Ik heb het plezier weer teruggevonden in mijn werk.’ Het is mooi om mensen te helpen nieuwe inzichten te krijgen en hen weer enthousiast te zien worden over hun werk.” Naast haar werk als trainer blijft Els zichzelf ook continu ontwikkelen. “Dit jaar heb ik met een collega een nieuwe training ontwikkeld,” zegt ze.” Leren en blijven leren is heel belangrijk voor mij, en ik hoop dat docenten dat ook doen. Ik zoek altijd naar nieuwe uitdagingen en hoop dat de deelnemers aan mijn cursussen dat ook doen.” De toekomst van het onderwijs ziet Els met vertrouwen tegemoet, ondanks de uitdagingen. “Vroeger had je voornamelijk reguliere studenten die direct van de middelbare school of studie naar de lerarenopleiding kwamen. Tegenwoordig zie je steeds meer mensen die na een aantal jaren in een ander vakgebied besluiten om docent te worden. Het is spannend om deze mensen te ondersteunen in hun ontwikkeling, want het onderwijs vraagt om complexe vaardigheden,” legt ze uit. Haar boodschap aan docenten en toekomstige studenten is duidelijk: “Blijf je verder ontwikkelen en blijf leren. Wat je voor je leerlingen wilt, wil je ook voor jezelf. Blijf jezelf uitdagen en ontwikkelen.” Vooruitkijken naar de toekomst De passie van Els voor het onderwijs en haar inzet om nieuwe docenten te begeleiden, maken haar een waardevolle bron van kennis en inspiratie. Bij Talent als Docent blijft ze zo bijdragen aan de toekomst van het onderwijs.
Begin jij volgend jaar als nieuwe docent op een van onze scholen? En ben je nog onervaren of onbevoegd en/of studerend voor je bevoegdheid? Dan is het geven van je eerste lessen volgend schooljaar misschien best spannend. Wil je daar wat ondersteuning bij krijgen? Praktische tips en de gelegenheid om voor de start van het schooljaar te oefenen? Dan is de cursus Sterke Start iets voor jou! Na deze cursus weet je hoe je je kunt voorbereiden op de eerste weken en sta je met meer zelfvertrouwen voor de klas.
De vraag die centraal staat in deze cursus is: Hoe bereid ik mij goed voor op mijn eerste lessen?
We gebruiken daarbij “De Zes Rollen van de Leraar”. Met de focus op vijf van de zes rollen (gastheer, presentator, pedagoog, didacticus, afsluiter) wordt een aantal onderdelen van de les behandeld en ervaren. We gaan praktisch aan de slag door te oefenen, feedback te geven en te ontvangen en te oefenen in het voeren van een goed klassenmanagement.
De cursus Sterke Start bestaat uit drie delen: twee cursusdagen (9.30 tot 17:00 uur) voordat je begint met lesgeven en één terugkommoment (16.00 tot 20.00 uur) drie weken later. Je schrijft je in voor deelname aan het hele traject Sterke Start.
Gedurende de cursusdagen ga je je eerste lessen ontwerpen, zul je veel praktische tips krijgen en vooral zelf veel oefenen. Tijdens het terugkommoment gaan we dieper in op jouw eigen klassenmanagement, het maken van een lesplan en groepsdynamiek.
De cursus wordt gegeven door twee ervaren trainers.
We bieden deze cursus bij de start van schooljaar 2024-2025 op twee momenten aan. Je kunt kiezen welk moment jou het beste past. Er zijn in beide groepen 12 plekken beschikbaar.
Sterke Start groep A = VOL | Sterke Start groep B |
dinsdag 27 augustus 9.30 – 17.00 u
woensdag 28 augustus 9.30 – 17.00 u & woensdag 18 september 16.00 – 20.00 u |
woensdag 28 augustus 9.30 – 17.00 u
donderdag 29 augustus 9.30 – 17.00 u & donderdag 19 september 16.00 – 20.00 u |
Locatie:
Coornhert Lyceum, Haarlem |
Locatie:
Amstelveen College, Amstelveen |
Begin jij volgend jaar als nieuwe docent op een van onze scholen? En ben je nog onervaren of onbevoegd en/of studerend voor je bevoegdheid? Dan is het geven van je eerste lessen volgend schooljaar misschien best spannend. Wil je daar wat ondersteuning bij krijgen? Praktische tips en de gelegenheid om voor de start van het schooljaar te oefenen? Dan is de cursus Sterke Start iets voor jou! Na deze cursus weet je hoe je je kunt voorbereiden op de eerste weken en sta je met meer zelfvertrouwen voor de klas.
De vraag die centraal staat in deze cursus is: Hoe bereid ik mij goed voor op mijn eerste lessen?
We gebruiken daarbij “De Zes Rollen van de Leraar”. Met de focus op vijf van de zes rollen (gastheer, presentator, pedagoog, didacticus, afsluiter) wordt een aantal onderdelen van de les behandeld en ervaren. We gaan praktisch aan de slag door te oefenen, feedback te geven en te ontvangen en te oefenen in het voeren van een goed klassenmanagement.
De cursus Sterke Start bestaat uit drie delen: twee cursusdagen (9.30 tot 17:00 uur) voordat je begint met lesgeven en één terugkommoment (16.00 tot 20.00 uur) drie weken later. Je schrijft je in voor deelname aan het hele traject Sterke Start.
Gedurende de cursusdagen ga je je eerste lessen ontwerpen, zul je veel praktische tips krijgen en vooral zelf veel oefenen. Tijdens het terugkommoment gaan we dieper in op jouw eigen klassenmanagement, het maken van een lesplan en groepsdynamiek.
De cursus wordt gegeven door twee ervaren trainers.
We bieden deze cursus bij de start van schooljaar 2024-2025 op twee momenten aan. Je kunt kiezen welk moment jou het beste past. Er zijn in beide groepen 12 plekken beschikbaar.
Sterke Start groep A = VOL | Sterke Start groep B |
dinsdag 27 augustus 9.00 – 17.00 u
woensdag 28 augustus 9.00 – 17.00 u & woensdag 18 september 16.00 – 20.00 u |
woensdag 28 augustus 9.00 – 17.00 u
donderdag 29 augustus 9.00 – 17.00 u & donderdag 19 september 16.00 – 20.00 u |
Locatie:
Coornhert Lyceum, Haarlem |
Locatie:
Amstelveen College, Amstelveen |
Startdatum: woensdag 18 september 2024
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
5 bijeenkomsten: 18 september, 9 oktober, 13 november, 18 december 2024 en 22 januari 2025
Locatie: Coornhert Lyceum Haarlem
Doelgroep: Schoolopleiders, begeleiders, (niet-gecertificeerde) coaches, teamleiders, sectieleiders en mentoren werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Informatie:
Centraal in deze training staan de basistechnieken van coaching. Aandacht is er voor het intakegesprek, het voeren van coachgesprekken en het afsluiten van een traject. We werken volgens het principe van contact naar contract.
Wie ben jij als coach? Belangrijk is dat je jezelf kent als coach en maar ook als persoon. Zo kun je makkelijker luisteren met een ‘leeg hoofd’. Je leert om samen met de coachee zijn of haar kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen te vinden om zo het zelf oplossend vermogen te vergroten.
Tijdens 5 bijeenkomsten van 4 uur worden inzichten over coaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden.
Tussen de bijeenkomsten zal je zelf oefenen met een coachtraject. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht zijn voor je ervaringen.
Deze training is gericht op een brede doelgroep die zich wil ontwikkelen op algemene coachvaardigheden en coachtechnieken en is niet specifiek gericht op het coachen van pedagogisch didactische vaardigheden.
Inschrijven of op de wachtlijst? vul onderstaand formulier in!
Startdatum: maandag 23 september 2024
Tijdstip: 16.30 – 20.30 uur, inclusief een verzorgde maaltijd
Vier bijeenkomsten: 23 september, 14 oktober, 11 november en 2 december 2024
Locatie: De start locatie is het Spaarne College in Haarlem
Doelgroep: instructeurs en onderwijsassistenten werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Inhoud:
Je bent een specialist in je vak en je wilt je vakkennis delen met een nieuwe generatie leerlingen. Maar hoe is het om in de rol van leermeester te staan? Dat is een activiteit van een heel andere orde, kennis overdragen aan leerlingen gaat niet alleen over het leren van een vak, maar vraagt ook om pedagogisch/didactische inzichten.
In deze training leer je wie jij bent als instructeur en op welke manieren jij je vak kunt overdragen aan een groep leerlingen.
De training bestaat uit vier middagen van 3 of 4 uur, waarin we vooral praktisch op zoek gaan naar antwoorden op de volgende vragen:
Tussen de bijeenkomsten ga je in de praktijk aan de slag met het geleerde. In de volgende bijeenkomst delen we ervaringen en gaan we aan de slag met een volgend aspect van het lesgeven.
De training is als volgt samengesteld:
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Dag 4:
Als je wilt deelnemen aan deze training, dan nodigen wij je eerst uit voor een telefonisch intakegesprek, zodat we weten wie je bent, wat je wilt leren en wij ons programma daarop kunnen afstemmen.
Aanmelden voor deze cursus doe je door het invullen van onderstaand formulier.
Deze training gaat over het gebruik van de kijkwijzer ICALT, waarmee je het pedagogisch en didactisch handelen van een collega in beeld kan brengen.
Datum: 25 september 2024
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
Prijs: –
Locatie: nader te bepalen
Bewijs van deelname: Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Deze training heeft tot doel om coaches en/of begeleiders te ondersteunen bij het bevorderen van professionele groei van startende leraren op het terrein van pedagogisch-didactisch handelen.
Doel van de training
Tijdens deze training leert u observeren met het ICALT instrument, waarmee u de kwaliteit van het pedagogisch-didactisch handelen van starters in kaart kunt brengen. Bij ICALT gaat het om het scoren van waarneembaar gedrag. De 32 items zijn te verdelen over zes domeinen: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte lesorganisatie, duidelijke en gestructureerde instructie, intensieve en activerende les, afstemming van instructie/verwerking op verschillen en aanleren van leerstrategieën.
Voor wie?
Deze training is voor coaches en begeleiders van starters. Ook leidinggevenden die zicht willen krijgen op de opzet en de gebruiksmogelijkheden van het observatie-instrument, kunnen deelnemen.
Onderwerpen en werkwijze
De training bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. Er wordt ingegaan op de herkomst, theoretische onderbouwing en psychometrische kwaliteiten van het instrument en op onderzoeksresultaten. U krijgt uitleg over het gebruik van het ICALT-instrument en over de afzonderlijke items. Daarna oefent u door het gedrag van een leraar in een gefilmde les te scoren. Dit wordt besproken en de trainer wijst op patronen en valkuilen in de beoordelingen. Alle scores worden ter plekke geregistreerd ten behoeve van de inter-beoordelaarsbetrouwbaarheid en de verantwoording van de training. Na de beoordeling van een 2e les wordt de onderlinge en de landelijke consensus (indien aanwezig) vastgesteld. Bij onvoldoende consensus in de groep wordt een 3e les getoond met dezelfde procedure, die tot een voldoende interbeoordelaars-betrouwbaarheid moet leiden.
Duur
Eén dagdeel (4 klokuren)
Certificaat
Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Je kunt je aanmelden d.m.v. onderstaand formulier
Wil je iets leren over het belang van een sterke band tussen docent en leerling én hoe je deze band kunt versterken, volg dan deze korte module!
Datum: 1 oktober 2024
Tijdstip: 15:00 – 17:00 uur
Locatie: De locatie van de bijeenkomst wordt nog vastgesteld. Dit zal op een centrale locatie zijn in Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam.
Doelgroep: startende docenten in hun eerste lesjaar
Prijs: –
Inhoud;
In deze module focussen wij op het belang van een sterke band tussen docent en leerling. Hoe bouw je zo’n band op? Hoe gebruik je die band als leerlingen gedrag vertonen dat jij liever niet ziet? Je neemt als docent jezelf mee als instrument naar je klas. In deze training leer je hoe je een ontspannen en veilig klassenklimaat te creëert, uitgaande van je eigen kwaliteiten
Datum: 8 oktober 2024
Tijdstip: 13.00 tot 17.00 uur.
Doelgroep: Begeleiders, teamleiders, vak-coaches, HR-medewerkers die betrokken zijn bij een zij-instromer. Werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Locatie: Online
Informatie: De tekorten op de arbeidsmarkt in het onderwijs leiden tot een groeiende groep van zij-instromers. Mensen die het roer omgooien en kiezen voor een nieuwe carrière als docent. Deze talenten zijn hard nodig en verdienen op zowel de opleiding, als in de schoolpraktijk een leerrijke omgeving.
Jij hebt er plezier in om studenten van lerarenopleidingen te begeleiden in hun ontwikkeling tot docent en je begeleidt nu zelfs een zij-instromer. Je begeleidings- skills voor de klassieke studenten kunnen in deze nieuwe omstandigheden weleens onvoldoende toereikend zijn. Je hebt immers niet meer te maken met een ‘groentje’, maar met iemand die een bak aan ervaringen, ideeën en verwachtingen meeneemt.
In deze Online cursus, van één dagdeel, zoomen we in op de rol van begeleider en inhoud van de begeleiding voor de zij-instromer. Aan bod komen thema’s als ‘de zij-instromer’, de cultuurshock, dilemma’s, grenzen en mogelijkheden bij het begeleiden.
De cursus is praktisch ingericht en daarom bieden we tools aan om het samen(werkend) leren vorm te geven (vanuit lesson study en co-teaching) en inspiratie om praktische ondersteuning te bieden als het gaat om portfolio-opbouw door de zij-instromer. Uitgangspunt hierbij is steeds de directe toepassing van de aangeboden materialen/werkvormen in de begeleidingspraktijk van alle dag.