LET OP: deze bijeenkomst heeft nog geen startdatum. Vul onderstaand formulier in om op de hoogte gehouden te worden of volg ons op social media.
Binnen de regio’s Zuid-Kennemerland en Groot-Amsterdam zijn binnen het voortgezet onderwijs diverse coaches actief. Ben jij één van deze coaches en vind je het fijn om ervaringen te delen, inspiratie op te doen en kennis uit te wisselen? Dan kun jij je aanmelden voor ons netwerk Coaches.
Het netwerk komt minimaal 2x per schooljaar bijeen.
Duur bijeenkomst: 3 uur
LET OP: deze bijeenkomst heeft nog geen startdatum. Vul onderstaand formulier in om op de hoogte gehouden te worden of volg ons op social media.
Als HR- en personeelsmedewerker heb je de mogelijkheid om je via Talent als Docent aan te sluiten bij een schooloverstijgend HR-netwerk. Binnen het netwerk kun je kennis uitwisselen, ervaringen delen, inspiratie opdoen en samen leren van complexe vraagstukken. Het netwerk komt minimaal twee keer per jaar samen.
Professionaliseringsaanbod
Vanuit Talent als docent worden lezingen, webinars en masterclasses aangeboden met een interessante inhoud voor HR- en personeelsmedewerkers. Inschrijven voor dit aanbod kan via de website.
LET OP: deze bijeenkomst heeft nog geen startdatum. Vul onderstaand formulier in om op de hoogte gehouden te worden of volg ons op social media.
Ben je zij-instromer in beroep (ZiB) bij een eerste- of tweedegraadslerarenopleiding én ben je werkzaam in het voortgezet op één van onze 42 scholen in de regio Zuid- Kennemerland of Groot-Amsterdam? Zou je jouw ervaringen graag willen delen met andere zij-instromers? Vind je het fijn om kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen? En om steun te vinden bij collega’s die in hetzelfde schuitje zitten?
Meld je dan aan voor ons netwerk zij-instromers.
Het netwerk komt minimaal 2x per schooljaar bijeen.
Duur bijeenkomst: 3 uur
Talent als Docent organiseert op woensdagmiddag 22 maart 2023 de conferentie “Binden & boeien van nieuwe docenten”. Locatie: De Koepel – Harmenjansweg 4 – Haarlem.
De doelgroep voor deze conferentie is breed: naast schoolopleiders en instituutsopleiders zijn docentbegeleiders, coaches, HR-medewerkers, opleidingsmanagers, schoolleiders en bestuurders van harte welkom.
Ale deze betrokkenen spelen een rol bij het behoud van docenten voor het onderwijs. Een belangrijke opdracht omdat docenten schaars zijn.
De middag biedt een heel divers aanbod van workshops, Ted-talks en bijeenkomsten gericht op de verschillende doelgroepen en wordt afgetrapt door Kees van Amstel.
Deze training gaat over het gebruik van de kijkwijzer ICALT, waarmee je het pedagogisch en didactisch handelen van een collega in beeld kan brengen.
Datum: nog niet bekend
Tijd: 14.00 – 18.00 uur
Prijs: –
Locatie: de training wordt online gegeven
Bewijs van deelname: Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Deze training heeft tot doel om coaches en/of begeleiders te ondersteunen bij het bevorderen van professionele groei van startende leraren op het terrein van pedagogisch-didactisch handelen.
Doel van de training
Tijdens deze training leert u observeren met het ICALT instrument, waarmee u de kwaliteit van het pedagogisch-didactisch handelen van starters in kaart kunt brengen. Bij ICALT gaat het om het scoren van waarneembaar gedrag. De 32 items zijn te verdelen over zes domeinen: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte lesorganisatie, duidelijke en gestructureerde instructie, intensieve en activerende les, afstemming van instructie/verwerking op verschillen en aanleren van leerstrategieën.
Voor wie?
Deze training is voor coaches en begeleiders van starters. Ook leidinggevenden die zicht willen krijgen op de opzet en de gebruiksmogelijkheden van het observatie-instrument, kunnen deelnemen.
Onderwerpen en werkwijze
De training bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. Er wordt ingegaan op de herkomst, theoretische onderbouwing en psychometrische kwaliteiten van het instrument en op onderzoeksresultaten. U krijgt uitleg over het gebruik van het ICALT-instrument en over de afzonderlijke items. Daarna oefent u door het gedrag van een leraar in een gefilmde les te scoren. Dit wordt besproken en de trainer wijst op patronen en valkuilen in de beoordelingen. Alle scores worden ter plekke geregistreerd ten behoeve van de inter-beoordelaarsbetrouwbaarheid en de verantwoording van de training. Na de beoordeling van een 2e les wordt de onderlinge en de landelijke consensus (indien aanwezig) vastgesteld. Bij onvoldoende consensus in de groep wordt een 3e les getoond met dezelfde procedure, die tot een voldoende interbeoordelaars-betrouwbaarheid moet leiden.
Duur
Eén dagdeel (4 klokuren)
Certificaat
Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Je kunt je aanmelden d.m.v. onderstaand formulier
Data waarop de training wordt aangeboden:
Cursus Data:
nieuwe data nog niet bekend
Tijdstip: 16.00 – 20.30 uur
Doelgroep: schoolopleiders, coaches, begeleiders werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Locatie: De locatie van de bijeenkomsten wordt nog vastgesteld. Dit zal op een centrale locatie zijn in Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam.
Informatie:
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten aan bod om waardevolle intervisiebijeenkomsten in te richten.
Het belangrijkste is dat je als deelnemer tijdens de vier bijeenkomsten van vier uur zelf intervisie ondergaat en oefent als begeleider.
Benodigde literatuur:
Let op: dit boek moet je zelf aanschaffen voor het begin van de cursus
Titel: Intervisie in het onderwijs
Ondertitel: een goudmijn
Auteurs: Alice de Groot en Gerda Nobel
Uitgever: Ten Brink uitgevers, Meppel
ISBN: 978 90 77 866 443
Eerste druk: november 2017
Aanmelden voor deze cursus doe je door het invullen en verzenden van onderstaande formulier.
Data:
Duur 5 bijeenkomsten
nog niet bekend
Tijden: 13.00 – 17.00 uur
Doelgroep: Schoolopleiders, begeleiders, (ongecertificeerde) coaches, teamleiders, sectieleiders en mentoren werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: geen
Locatie:Amstelveen College (Sportlaan 27 1185 TB Amtelveen)
Informatie:
Centraal in deze training staan de basistechnieken van coaching. Aandacht is er voor het intakegesprek, het voeren van coachgesprekken en het afsluiten van een traject. We werken volgens het principe van contact naar contract.
Wie ben jij als coach? Belangrijk is dat je jezelf kent als coach en maar ook als persoon. Zo kun je makkelijker luisteren met een ‘leeg hoofd’. Je leert om samen met de coachee zijn of haar kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen te vinden om zo het zelf oplossend vermogen te vergroten.
Tijdens 5 bijeenkomsten van 4 uur worden inzichten over coaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden.
Tussen de bijeenkomsten zul je zelf oefenen met een coachtraject. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht zijn voor je ervaringen.
Deze training is gericht op een brede doelgroep die zich wil ontwikkelen op algemene coachvaardigheden en coachtechnieken en is niet specifiek gericht op het coachen van pedagogisch didactische vaardigheden.
inschrijven? vul onderstaand formulier in
Het leren bepalen van de Zone van Naaste Ontwikkeling na ICALT observatie. Schrijf je hieronder in voor ICALT training 2.
Datum: nog niet bekend
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
Prijs: –
Locatie: Locatie nog nader te bepalen.
Bewijs van deelname: Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Deze training heeft tot doel om coaches en/of begeleiders te ondersteunen bij het bevorderen van professionele groei van startende leraren op het terrein van pedagogisch-didactisch handelen.
Doel van de training
Tijdens deze training krijgt u een systematiek aangereikt om op basis van de lesobservatie met het ICALT- instrument de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZvnO) te bepalen. Met deze concrete ontwikkelpunten kan de starter aan de slag gaan. In overleg wordt bepaald welke begeleiding nodig is voor het realiseren van de gewenste ontwikkeling. Na verloop van tijd wordt een volgende observatie uitgevoerd en wordt opnieuw de ZvnO vastgesteld. Zo ontstaat een coachingscyclus die steeds opnieuw doorlopen kan worden. Deze combinatie van ICALT observatie en begeleiden in de ZvNO is uit onderzoek effectief gebleken.
Voor wie?
Deze training is voor coaches en begeleiders van starters die ICALT-1 Observeren met ICALT hebben gevolgd.
Duur
Eén dagdeel (4 klokuren)
Onderwerpen en werkwijze
De training bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. U krijgt informatie over effectief leraarsgedrag, de rangorde in het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar die vastgesteld kan worden met de RASCH-methode én het gericht begeleiden in de ZvnO. U oefent met het bepalen van de ZvNO. Aan de hand van een videofragment wordt het ICALT-observatie instrument ingevuld en omgezet naar een scoringspatroon waardoor de ZvNO zichtbaar wordt. Vervolgens oefent u met het coachen in de ZvNO om de starter in zijn/haar ontwikkeling te ondersteunen.
Je kunt je aanmelden d.m.v. onderstaand formulier
Training gespreksvoering ICALT, in 5 stappen van contact naar contract! Schrijf je in via onderstaand formulier.
Datum: Vrijdag 24 maart 2023
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
Prijs: –
Locatie:Locatie nog nader te bepalen
In training 3a gespreksvoering werken we aan:
– het voeren van een gesprek met de start over de Icalt-zone van naaste ontwikkeling
– het zetten van de vijf stappen in het begeleidingsgesprek ‘van contact naar contract’
– het bevorderen van eigenaarschap bij de starter voor de eigen professionele groei
– het verkennen van het betreffende onderwerp om daarmee de inhoudelijke basis aan te reiken/op te frissen
De training is ontwikkeld voor begeleiders voor (startende) leraren die Icalt-1 en 2 gevolgd hebben. De training gespreksvoering is ontwikkeld voor begeleiders die geen coachopleiding gevolgd hebben en/of coaches die nog moeite hebben met de ZvNO ‘op te leggen’.
Gesprekstechnieken zo kunnen hanteren dat:
– Helder wordt wat de zone van naaste ontwikkeling is.
– Eigenaarschap wordt gecreëerd bij de gecoachte leraar.
– De gecoachte leraar zich gaat ontwikkelen in zijn ZvNO.
Schrijf je in d.m.v. onderstaand formulier
Startende docenten kunnen in het eerste jaar dat ze lesgeven wel wat ondersteuning gebruiken, zeker als ze nog onbevoegd zijn. Daarom biedt Talent als Docent in 2022 nieuwe workshops aan om startende docenten in het voortgezet onderwijs extra handvatten te geven om met meer zelfvertrouwen voor de klas te staan.
Dit nieuwe aanbod is modulair, kort én krachtig! Er is keuze uit verschillende workshops, die los van elkaar kunnen worden gevolgd. Elke workshop duurt twee uur en wordt (online) aangeboden aan het einde van de dag. Wat wordt geleerd, is direct toepasbaar in de lessen die de dag erna worden gegeven.
Welke invloed heeft groepsdynamiek in jouw klas? En kun jij daar zelf invloed op uitoefenen? Gelukkig wel, maar hoe? In deze module ga je aan de slag met de groepsdynamiek van één van jouw klassen. Je oefent, krijgt handreikingen en je wordt je bewust van welke invloed jij zelf hebt op het creëren van een veilig effectief leerklimaat in de klas.
Nieuwsgierig geworden? Meld je hier aan.
Ben jij als starter nog steeds zoveel tijd kwijt aan de voorbereiding van je lessen? En lopen die lessen soms anders dan je had gehoopt? Vraag je je af of dit effectiever kan? Dan is deze module wellicht iets voor jou! In deze korte cursus krijg je handvatten aangereikt om je les effectiever voor te bereiden. Daarnaast reiken we je hulpmiddelen aan die ondersteunend zijn tijdens de uitvoering van en de reflectie op je les.
Iets voor jou? Meld je aan!
Wat is het belang van een sterke band tussen docent en leerling? Hoe bouw je zo’n band op? En hoe gebruik je die band als leerlingen gedrag vertonen dat jij liever niet ziet? Je neemt als docent jezelf mee als instrument naar je klas. In deze training leer je hoe je een ontspannen en veilig klassenklimaat creëert, uitgaande van je persoonlijke mogelijkheden.
Aanmelden kan hier.