Startdatum: maandag 2 oktober
Tijd: 16.30 – 20.30 uur
5 bijeenkomsten: 2 oktober, 16 oktober, 6 november, 27 november, 15 januari
Locatie: Spaarne College, Badmintonpad 15, 2023 BT Haarlem
Doelgroep: Schoolopleiders, begeleiders, (niet-gecertificeerde) coaches, teamleiders, sectieleiders en mentoren werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Informatie:
Centraal in deze training staan de basistechnieken van coaching. Aandacht is er voor het intakegesprek, het voeren van coachgesprekken en het afsluiten van een traject. We werken volgens het principe van contact naar contract.
Wie ben jij als coach? Belangrijk is dat je jezelf kent als coach en maar ook als persoon. Zo kun je makkelijker luisteren met een ‘leeg hoofd’. Je leert om samen met de coachee zijn of haar kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen te vinden om zo het zelf oplossend vermogen te vergroten.
Tijdens 5 bijeenkomsten van 4 uur worden inzichten over coaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden.
Tussen de bijeenkomsten zul je zelf oefenen met een coachtraject. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht zijn voor je ervaringen.
Deze training is gericht op een brede doelgroep die zich wil ontwikkelen op algemene coachvaardigheden en coachtechnieken en is niet specifiek gericht op het coachen van pedagogisch didactische vaardigheden.
Inschrijven of op de wachtlijst? vul onderstaand formulier in!
Wil je iets leren over het belang van een sterke band tussen docent en leerling én hoe je deze band kunt versterken, volg dan deze korte module!
Data: 2 oktober 2023
Tijd: van 15.00 – 17.00 uur.
Locatie: Coornhert Lyceum
Ben jij als starter nog steeds zoveel tijd kwijt aan de voorbereiding van je lessen? En lopen die lessen soms anders dan je had gehoopt?
Vraag je je af of dit effectiever kan? Dan is deze module wellicht iets voor jou!
Datum: 30 oktober 2023
Tijdstip: 15:00 – 17:00 uur
Locatie: Nog niet bekend
Doelgroep: startende docenten in hun eerste lesjaar
Prijs: –
In deze korte cursus krijg je handvatten aangereikt om je les effectiever voor te bereiden.
Daarnaast reiken we je hulpmiddelen aan die ondersteunend zijn tijdens de uitvoering van en de reflectie op je les.
Startdatum: Deze groep zit inmiddels vol, deelname kan nog op het Spaarne College in Haarlem, startdatum 2 oktober.
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
5 bijeenkomsten: 2 november, 7 december, 11 januari, 1 februari, 29 februari
Locatie: Lyceum Sancta Maria, Van Limburg Stirumstraat 4, 2012 MN Haarlem
Doelgroep: Schoolopleiders, begeleiders, (niet-gecertificeerde) coaches, teamleiders, sectieleiders en mentoren werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Informatie:
Centraal in deze training staan de basistechnieken van coaching. Aandacht is er voor het intakegesprek, het voeren van coachgesprekken en het afsluiten van een traject. We werken volgens het principe van contact naar contract.
Wie ben jij als coach? Belangrijk is dat je jezelf kent als coach en maar ook als persoon. Zo kun je makkelijker luisteren met een ‘leeg hoofd’. Je leert om samen met de coachee zijn of haar kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen te vinden om zo het zelf oplossend vermogen te vergroten.
Tijdens 5 bijeenkomsten van 4 uur worden inzichten over coaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden.
Tussen de bijeenkomsten zul je zelf oefenen met een coachtraject. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht zijn voor je ervaringen.
Deze training is gericht op een brede doelgroep die zich wil ontwikkelen op algemene coachvaardigheden en coachtechnieken en is niet specifiek gericht op het coachen van pedagogisch didactische vaardigheden.
Inschrijven of op de wachtlijst? vul onderstaand formulier in!
Startdatum: dinsdag 7 november 2023
Tijdstip: 13.00 -17.00 uur
Zes bijeenkomsten: 7 november, 28 november 2023, 16 januari, 13 februari, 12 maart en 9 april 2024
Locatie: Nog nader te bepalen, op een centrale locatie in de regio.
Doelgroep: Dit leerarrangement is bedoeld voor docenten die hun driejarige inductiefase bijna, of recent hebben doorlopen.
Inhoud Cursus:
Starter af; tijd om je verder te ontwikkelen!
De afgelopen jaren heb je als docent de nodige ervaringen opgedaan en je met name ontwikkeld op klassenmanagement, een efficiënte lesorganisatie en het geven van duidelijke en gestructureerde instructie. Althans, zo gaat het bij de meeste startende docenten.
Tijd om vooruit te kijken, er ligt nog een prachtige onderwijsloopbaan voor je. Dit is het moment om je verder te bekwamen in de meer complexe pedagogische didactische vaardigheden.
Kijkend naar je eigen ontwikkeling, verken je in deze training de mogelijkheden om je verder te ontwikkelen o.a. op het gebied van intensieve & activerende didactiek en de afstemming van je instructie op de verschillen tussen leerlingen.
Je doet dit alles in samenwerking met collega’s in dezelfde fase van hun docentschap. De training wordt geleid door twee enthousiaste bekwame trainers.
Tijdsduur cursus:
Deze training bestaat uit zes begeleide bijeenkomsten van 4 uur. De bijeenkomsten worden maandelijks gepland om deelnemers de gelegenheid te bieden de aangeboden stof te verwerken in de eigen lespraktijk en de volgende bijeenkomst voor te bereiden.
Inschrijven of op de wachtlijst? Vul onderstaand formulier in.
Data Serie 2:
1e bijeenkomst 9 oktober 2023
2e bijeenkomst 13 november 2023
Tijdstip: 14.00 tot 17.00 uur.
Doelgroep: Begeleiders, teamleiders, vak-coaches, HR-medewerkers die betrokken zijn bij een zij-instromer. Werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Locatie: Het Schoter in Haarlem
Informatie: De tekorten op de arbeidsmarkt in het onderwijs leiden tot een groeiende groep van zij-instromers. Mensen die het roer omgooien en kiezen voor een nieuwe carrière als docent. Deze talenten zijn hard nodig en verdienen op zowel de opleiding, als in de schoolpraktijk een leerrijke omgeving.
Jij hebt er plezier in om studenten van lerarenopleidingen te begeleiden in hun ontwikkeling tot docent en je begeleidt nu zelfs een zij-instromer. Je begeleidings- skills voor de klassieke studenten kunnen in deze nieuwe omstandigheden weleens onvoldoende toereikend zijn. Je hebt immers niet meer te maken met een ‘groentje’, maar met iemand die een bak aan ervaringen, ideeën en verwachtingen meeneemt.
In deze cursus, van twee dagdelen, zoomen we in op de rol van begeleider en inhoud van de begeleiding voor de zij-instromer. Aan bod komen thema’s als ‘de zij-instromer’, de cultuurshock, dilemma’s, grenzen en mogelijkheden bij het begeleiden.
De cursus is praktisch ingericht en daarom bieden we tools aan om het samen(werkend) leren vorm te geven (vanuit lesson study en co-teaching) en inspiratie om praktische ondersteuning te bieden als het gaat om portfolio-opbouw door de zij-instromer. Uitgangspunt hierbij is steeds de directe toepassing van de aangeboden materialen/werkvormen in de begeleidingspraktijk van alle dag.
Aanmelden via onderstaand formulier. Past deze datum niet in je agenda en wil je wel deelnemen op een later moment, schrijf je dan in voor de wachtlijst.
Welke invloed heeft groepsdynamiek in jouw klas? En kun jij daar zelf invloed op uitoefenen? Gelukkig wel, maar hoe?
Datum: 20 november 2023
Tijdstip: 15:00 – 17:00 uur
Locatie: nog onbekend
Doelgroep: startende docenten in hun eerste lesjaar
Prijs: –
Locatie: De locatie van de bijeenkomst wordt nog vastgesteld. Dit zal op een centrale locatie zijn in Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam.
In deze module ga je aan de slag met de groepsdynamiek van één van jouw klassen. Je oefent, krijgt handreikingen en je wordt je bewust van welke invloed jij zelf hebt op het creëren van een veilig effectief leerklimaat in de klas.
Workshop “Plaatje van je les” Over het effectief evalueren en ontwerpen van lessen
Datum: 22 januari 2024
Duur: 2 uur
Doelgroep: (startende/ervaren) docenten, docent begeleiders
Inhoud: Steeds meer lerarenopleidingen leren studenten lessen te ontwerpen en evalueren met behulp van het ‘doelsysteem’. In deze Interactieve workshop evalueer je een les die je zelf hebt gegeven en ontdek je wat deze systematiek kan toevoegen aan je eigen lespraktijk en die van je collega’s of stagiair. Je gaat naar huis met een ‘plaatje van je les’, inzicht in je eigen voorkeurspatronen, pittige reflectievragen en inspiratie om de dag erop weer toe te passen in je les/contact met collega’s (in opleiding).
Locatie: nader te bepalen
Data waarop de training wordt aangeboden:
Cursus Data: 29 februari, 14 maart, 4 en 25 april 2024
Tijdstip: 16.30 – 20.30 uur
Doelgroep: schoolopleiders, coaches, begeleiders werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Locatie: Dunamare Academie Haarlem (Diakenhuisweg 5, 2033 AP Haarlem)
Informatie:
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten aan bod om waardevolle intervisiebijeenkomsten in te richten.
Het belangrijkste is dat je als deelnemer tijdens de vier bijeenkomsten van vier uur zelf intervisie ondergaat en oefent als begeleider.
Benodigde literatuur:
Let op: dit boek moet je zelf aanschaffen voor het begin van de cursus
Titel: Intervisie in het onderwijs
Ondertitel: een goudmijn
Auteurs: Alice de Groot en Gerda Nobel
Uitgever: Ten Brink uitgevers, Meppel
ISBN: 978 90 77 866 443
Eerste druk: november 2017
Aanmelden voor deze cursus doe je door het invullen en verzenden van onderstaande formulier.
Begin jij volgend jaar als nieuwe docent op een van onze scholen? En ben je nog onervaren of onbevoegd en/of studerend voor je bevoegdheid?Dan is het geven van je eerste lessen volgend schooljaar misschien best spannend. Wil je daar wat ondersteuning bij krijgen? Praktische tips en de gelegenheid om voor de start van het schooljaar te oefenen? Dan is de cursus Sterke Start iets voor jou!
De vraag die centraal staat in deze cursus is: Hoe bereid ik mij goed voor op mijn eerste lessen?
We gebruiken daarbij “De Zes Rollen van de Leraar”. Met de focus op vijf van de zes rollen (gastheer, presentator, pedagoog, didacticus, afsluiter) wordt een aantal onderdelen van de les behandeld en ervaren. We gaan praktisch aan de slag door te oefenen, feedback te geven en te ontvangen en nog meer te oefenen.
De cursus Sterke Start bestaat uit twee delen: Eén volledige cursusdag voordat je begint met lesgeven en een terugkommoment, drie weken later. Gedurende de cursusdag ga je je eerste lessen ontwerpen, zul je veel praktische tips krijgen en vooral zelf veel oefenen. Tijdens het terugkommoment wordt onder meer aandacht besteed aan klassenmanagement, het maken van een lesplan en groepsdynamiek.
De cursus wordt gegeven door twee ervaren trainers.
We bieden deze cursus bij de start van schooljaar 2024-2025 op twee momenten aan.
Je kunt kiezen welk moment jou het beste past. Er zijn in beide groepen 12 plekken beschikbaar.
Sterke Start groep A
Wanneer:
Locatie:
Sterke Start groep B
Wanneer:
Locatie: