Heb je ooit overwogen om in het onderwijs te werken? Stel je eens voor dat je elke dag mag bijdragen aan de groei en ontwikkeling van jongeren, dat je kunt werken met je favoriete vak, en dat elke werkdag anders is. Dit is de werkelijkheid voor Johannes, een geschiedenisdocent die zijn passie voor lesgeven met ons deelt. Zijn verhalen en ervaringen laten zien hoe dynamisch, uitdagend en bovenal plezierig het onderwijs is. Lees verder om te ontdekken waarom lesgeven volgens Johannes zo’n geweldige baan is.
De Liefde voor geschiedenis en onderwijs
Johannes is al negen jaar met veel plezier werkzaam als geschiedenisdocent. “Het is geweldig om de ontwikkeling van leerlingen te zien, van de brugklas tot aan de examenklas. Bovendien kan ik elke dag van het jaar bezig zijn met mijn hobby, geschiedenis. Dat vind ik fantastisch,” vertelt Johannes enthousiast.
Zijn carrière in het onderwijs begon met zijn studie geschiedenis. “In mijn tweede jaar heb ik een minor gedaan en ben ik een half jaar stage gaan lopen. Na één week vond ik het al zo leuk dat ik besloot geschiedenisleraar te worden. Daarna heb ik een master geschiedenis en een master onderwijs gedaan, zodat ik in de bovenbouw vwo en havo mag lesgeven. Sindsdien werk ik als docent en schoolopleider en begeleid ik stagiairs, zij-instromers en startende docenten.”
Elke dag is anders in het onderwijs, wat het voor Johannes speciaal maakt. “Het is bijzonder omdat je te maken hebt met jongeren die niet altijd even gemotiveerd zijn, maar door jouw inzet toch gemotiveerd kunnen raken. Het moment dat ze iets begrijpen wat ze eerst niet snapten en interesse krijgen in je vak, is geweldig.”
Jong blijven door contact met jongeren
Het contact met jongeren houdt Johannes zelf ook jong. “Er wordt veel gelachen en serieus gewerkt. Het is een gevarieerde baan,” zegt hij. “Het mooiste aan het werken als onderwijzer is dat leerlingen een spiegel voor je zijn. Als het niet goed met je gaat, merk je dat ook aan de klas. Ze vragen dan: ‘Meneer, wat is er aan de hand?’ Het mooiste moment in mijn dagelijkse werk is wanneer leerlingen iets begrijpen wat ze eerst niet snapten, en als leerlingen jouw vak leuk gaan vinden na jouw lessen. Dat moment geeft mij een goed gevoel.”
Johannes heeft veel onvergetelijke momenten meegemaakt, zoals toen hij een quiz organiseerde in vijf havo. “Als grap had ik een ingelijste foto van mezelf als prijs. De jongen die won, hing de foto diezelfde avond boven zijn bed en stuurde een foto daarvan naar mij. Die jongen heeft later een 8,5 voor zijn examen gehaald.”
Voortdurende ontwikkeling en specialisatie Johannes zoekt constant naar manieren om zichzelf te ontwikkelen. “Na vijf of zes jaar in het onderwijs begon ik na te denken over verdere ontwikkeling. Ik ontdekte dat je je kunt specialiseren in verschillende takken van het onderwijs. Hoewel ik nu geen managementrol ambieer, vind ik het begeleiden en helpen van jonge collega’s erg leuk. Samen met collega’s heb ik een opleidingsschool opgezet om studenten en startende docenten te helpen.” Er zijn ook verbeterpunten in het onderwijs. “Zo vind ik dat er te veel focus ligt op toetsen in Nederland. Minder toetsen en meer vertrouwen in de leerkracht om de ontwikkeling van leerlingen te beoordelen, zou beter zijn. Daarnaast zou het lerarentekort opgelost moeten worden, zodat leraren minder lesuren hebben en de klassen kleiner kunnen worden.” Advies voor toekomstige docenten Johannes moedigt mensen die het onderwijs overwegen aan om het zeker te proberen. “Als je enthousiast wordt om met jongeren te werken en gepassioneerd bent over je vak, moet je het zeker proberen. De dagen vliegen voorbij en je hebt een afwisselende baan. Als je geduldig bent en je graag in een vak verdiept, dan is het een geweldige baan. Ik ga elke dag fluitend naar mijn werk, hoewel het ook een veeleisende baan is.” Als tip voor beginnende leraren zegt Johannes: “Leer meteen de namen van al je leerlingen. Dat is heel belangrijk zodat ze zich gezien voelen. Probeer niet meteen alles perfect te doen, maar leer stap voor stap en sta open voor feedback. Zo kun je een mooie carrière in het onderwijs opbouwen.”
Ron Pluimert, directeur van het Tender College in IJmuiden, is al 43 jaar een toegewijde kracht in het onderwijs. Zijn passie voor het vak is in al die jaren onveranderd gebleven, gedreven door de dynamiek en de vele uitdagingen die elke dag met zich meebrengt. “Onderwijs is leuk omdat iedere dag anders is en er heel veel uitdagingen voor je zijn,” zegt Ron met een glimlach.
De Rol van directeur
Wat zijn werk bijzonder maakt, is de combinatie van samenwerking met collega’s en het werken met jongeren die elke dag voor nieuwe variatie zorgen. Dit samenspel van mensen blijft hem inspireren en motiveren. Als directeur zorgt Ron ervoor dat de organisatie soepel verloopt, zodat zowel collega’s als leerlingen optimaal kunnen presteren. Ron begon zijn loopbaan als vrijwilliger bij een lokale basketbalvereniging, waar hij training gaf aan jonge spelers. Dit lesgeven beviel hem zo goed dat hij besloot er zijn beroep van te maken. Zijn eerste dagen op het Tender College waren bepalend: “Op het moment dat ik op deze school aan het werk kwam, dacht ik: dit is mijn plaats en dit zijn de leerlingen waar ik graag mee zou willen werken.”
Een van de grootste voldoeningen in zijn carrière is het zien van de groei en ontwikkeling van zijn leerlingen. “Wanneer je je leerlingen op twaalfjarige leeftijd hier binnen ziet komen en je ziet dan dat ze na vier of vijf jaar hun diploma in ontvangst nemen, dan vervult dat je alleen maar met trots.” Ron vindt het belangrijk om een blijvende band met oud-leerlingen te onderhouden. Bij diploma-uitreikingen en andere momenten nodigt hij hen altijd uit om nog eens terug te komen en hun verhalen te delen. Het horen van hun ervaringen en succesverhalen is een van de vele beloningen van zijn werk.
Flexibiliteit en structuur in het onderwijs Onderwijs is een veeleisend beroep dat vraagt om constant alert te zijn en flexibel om te gaan met de verschillende reacties en behoeften van leerlingen. “Goed onderwijs geven is op een flexibele manier met iedereen omgaan, maar ook een gestructureerde les kunnen aanbieden met verschillende werkvormen waarbij leerlingen uitgedaagd worden om enthousiast met de stof aan het werk te gaan.” Voor Ron is het werken met jonge mensen en het zien van hun ontwikkeling een van de mooiste aspecten van het onderwijs. Hij moedigt iedereen die twijfelt over een loopbaan in het onderwijs aan om het te proberen: “Wanneer je goed met jeugd kan opschieten en je bent enthousiast om met jonge mensen te werken, is onderwijs een prachtig beroep.” Terugblik op het onderwijs Terugkijkend op zijn carrière zegt Ron dat de 43 jaar in het onderwijs voorbijgevlogen zijn. Hij hoopt dat scholen in de toekomst meer met kleinere klassen kunnen werken, zodat leerlingen meer individuele aandacht krijgen en zich beter kunnen profileren. Een landelijke campagne zou volgens hem kunnen helpen om dit te realiseren. Ron merkt op dat de sfeer op zijn school altijd positief is gebleven. “Wat heel belangrijk is, is dat je er voor elkaar bent. Mensen moeten fouten kunnen maken en elkaar willen helpen.” Dit is een cultuur die hij koestert en stimuleert.. Ron Pluimert is een inspirerend voorbeeld van toewijding en passie voor het onderwijs. Zijn verhaal laat zien hoe een bevlogen leraar het leven van jonge mensen en de hele gemeenschap positief kan beïnvloeden.
In een lichte trainingsruimte staat Els Scheringa klaar om haar kennis en ervaring te delen met de deelnemers van de cursus Ster(k) als Docent. Als gepassioneerde trainer bij Talent als Docent en met een indrukwekkende carrière in het onderwijs achter de rug, gebruikt Els nu haar enthousiasme en expertise om zowel nieuwe als ervaren docenten te inspireren en te begeleiden.
De onderwijscarrière van Els begon in 1983, toen ze haar eerste baan kreeg als invaldocent biologie. “Ik wilde altijd al docent worden,” vertelt ze. “Ik heb biologie gestudeerd in Wageningen en wist vanaf het begin dat ik voor de klas wilde staan. Hoewel ik al snel ontdekte dat er veel meer bij kwam kijken dan ik had gedacht, zoals didactiek en andere vaardigheden, vond ik het geweldig.”
Van klaslokaal naar opleider
Na enkele jaren voor de klas te hebben gestaan, besloot Els zich verder te verdiepen in het opleiden van docenten. Ze werkte onder andere bij de lerarenopleiding van Utrecht en later zestien jaar bij de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit. “De lerarenopleiding is heel belangrijk voor mij, vooral het opleiden van nieuwe docenten,” legt ze uit.
Hoewel Els officieel met pensioen is, werkt ze nog steeds voor Talent als Docent. “Ik vind het nog steeds ontzettend leuk om betrokken te zijn bij het opleiden van docenten,” zegt ze met een glimlach. “Bij Talent als Docent geef ik trainingen aan startende docenten en mensen die al jaren in het onderwijs werken maar zich verder willen ontwikkelen.”
De uitdagingen van doorontwikkeling
Een van de grote uitdagingen in haar werk is het helpen van docenten om zich continu te blijven ontwikkelen. “Het is belangrijk dat mensen complexe docentvaardigheden eigen maken, zich goed voelen in het onderwijs en blijven leren,” legt Els uit. “Mensen komen naar een training omdat ze nog iets willen bijleren en zich verder willen ontwikkelen. Dat vind ik superleuk om ze daarbij op weg te helpen.”
Els haalt veel voldoening uit haar werk als trainer. “Ik vind het heel leuk als de training oplevert wat mensen graag willen ervaren,” vertelt ze enthousiast. “Het is fijn als iemand zegt: ‘Ik heb ontdekt dat je als docent echt kunt blijven leren,’ of ‘Ik heb het plezier weer teruggevonden in mijn werk.’ Het is mooi om mensen te helpen nieuwe inzichten te krijgen en hen weer enthousiast te zien worden over hun werk.” Naast haar werk als trainer blijft Els zichzelf ook continu ontwikkelen. “Dit jaar heb ik met een collega een nieuwe training ontwikkeld,” zegt ze.” Leren en blijven leren is heel belangrijk voor mij, en ik hoop dat docenten dat ook doen. Ik zoek altijd naar nieuwe uitdagingen en hoop dat de deelnemers aan mijn cursussen dat ook doen.” De toekomst van het onderwijs ziet Els met vertrouwen tegemoet, ondanks de uitdagingen. “Vroeger had je voornamelijk reguliere studenten die direct van de middelbare school of studie naar de lerarenopleiding kwamen. Tegenwoordig zie je steeds meer mensen die na een aantal jaren in een ander vakgebied besluiten om docent te worden. Het is spannend om deze mensen te ondersteunen in hun ontwikkeling, want het onderwijs vraagt om complexe vaardigheden,” legt ze uit. Haar boodschap aan docenten en toekomstige studenten is duidelijk: “Blijf je verder ontwikkelen en blijf leren. Wat je voor je leerlingen wilt, wil je ook voor jezelf. Blijf jezelf uitdagen en ontwikkelen.” Vooruitkijken naar de toekomst De passie van Els voor het onderwijs en haar inzet om nieuwe docenten te begeleiden, maken haar een waardevolle bron van kennis en inspiratie. Bij Talent als Docent blijft ze zo bijdragen aan de toekomst van het onderwijs.
Welke invloed heeft groepsdynamiek in jouw klas? En kun jij daar zelf invloed op uitoefenen? Gelukkig wel, maar hoe?
Datum: 5 november 2024
Tijdstip: 15:00 – 17:00 uur
Locatie: Amstelveen College
Doelgroep: startende docenten in hun eerste lesjaar
Prijs: –
In deze module ga je aan de slag met de groepsdynamiek van één van jouw klassen. Je oefent, krijgt handreikingen en je wordt je bewust van welke invloed jij zelf hebt op het creëren van een veilig effectief leerklimaat in de klas.
Workshop “Plaatje van je les” Over het effectief evalueren en ontwerpen van lessen
Datum: 21 november 2024
Duur: 15.00 – 17.00 uur
Doelgroep: (startende/ervaren) docenten, docent begeleiders
Prijs: –
Locatie: De locatie van de bijeenkomst wordt nog vastgesteld. Dit zal op een centrale locatie zijn in Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam.
Inhoud training:
Steeds meer lerarenopleidingen leren studenten lessen te ontwerpen en evalueren met behulp van het ‘doelsysteem’. In deze Interactieve workshop evalueer je een les die je zelf hebt gegeven en ontdek je wat deze systematiek kan toevoegen aan je eigen lespraktijk en die van je collega’s of stagiair. Je gaat naar huis met een ‘plaatje van je les’, inzicht in je eigen voorkeurspatronen, pittige reflectievragen en inspiratie om de dag erop weer toe te passen in je les/contact met collega’s (in opleiding).
Het leren bepalen van de Zone van Naaste Ontwikkeling na ICALT observatie. Schrijf je hieronder in voor ICALT training 2.
Datum: woensdag 4 december 2024
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
Prijs: –
Locatie: Amstelveen College
Bewijs van deelname: Als aan de onderlinge en landelijke consensus voldaan wordt, krijgen de deelnemers een certificaat “ICALT observator” toegezonden. Deelnemers die na de oefening een te sterk afwijkend scorepatroon houden krijgen geen certificaat.
Deze training heeft tot doel om coaches en/of begeleiders te ondersteunen bij het bevorderen van professionele groei van startende leraren op het terrein van pedagogisch-didactisch handelen.
Doel van de training
Tijdens deze training krijgt u een systematiek aangereikt om op basis van de lesobservatie met het ICALT- instrument de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZvnO) te bepalen. Met deze concrete ontwikkelpunten kan de starter aan de slag gaan. In overleg wordt bepaald welke begeleiding nodig is voor het realiseren van de gewenste ontwikkeling. Na verloop van tijd wordt een volgende observatie uitgevoerd en wordt opnieuw de ZvnO vastgesteld. Zo ontstaat een coachingscyclus die steeds opnieuw doorlopen kan worden. Deze combinatie van ICALT observatie en begeleiden in de ZvNO is uit onderzoek effectief gebleken.
Voor wie?
Deze training is voor coaches en begeleiders van starters die ICALT-1 Observeren met ICALT hebben gevolgd.
Duur
Eén dagdeel (4 klokuren)
Onderwerpen en werkwijze
De training bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. U krijgt informatie over effectief leraarsgedrag, de rangorde in het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar die vastgesteld kan worden met de RASCH-methode én het gericht begeleiden in de ZvnO. U oefent met het bepalen van de ZvNO. Aan de hand van een videofragment wordt het ICALT-observatie instrument ingevuld en omgezet naar een scoringspatroon waardoor de ZvNO zichtbaar wordt. Vervolgens oefent u met het coachen in de ZvNO om de starter in zijn/haar ontwikkeling te ondersteunen.
Je kunt je aanmelden d.m.v. onderstaand formulier
Datum: dinsdag 10 december 2024
Tijdstip: 13.00 tot 17.00 uur.
Doelgroep: Begeleiders, teamleiders, vak-coaches, HR-medewerkers die betrokken zijn bij een zij-instromer. Werkzaam op een school in de regio Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Locatie: Online
Informatie: De tekorten op de arbeidsmarkt in het onderwijs leiden tot een groeiende groep van zij-instromers. Mensen die het roer omgooien en kiezen voor een nieuwe carrière als docent. Deze talenten zijn hard nodig en verdienen op zowel de opleiding, als in de schoolpraktijk een leerrijke omgeving.
Jij hebt er plezier in om studenten van lerarenopleidingen te begeleiden in hun ontwikkeling tot docent en je begeleidt nu zelfs een zij-instromer. Je begeleidings- skills voor de klassieke studenten kunnen in deze nieuwe omstandigheden weleens onvoldoende toereikend zijn. Je hebt immers niet meer te maken met een ‘groentje’, maar met iemand die een bak aan ervaringen, ideeën en verwachtingen meeneemt.
In deze Online cursus, van één dagdeel, zoomen we in op de rol van begeleider en inhoud van de begeleiding voor de zij-instromer. Aan bod komen thema’s als ‘de zij-instromer’, de cultuurshock, dilemma’s, grenzen en mogelijkheden bij het begeleiden.
De cursus is praktisch ingericht en daarom bieden we tools aan om het samen(werkend) leren vorm te geven (vanuit lesson study en co-teaching) en inspiratie om praktische ondersteuning te bieden als het gaat om portfolio-opbouw door de zij-instromer. Uitgangspunt hierbij is steeds de directe toepassing van de aangeboden materialen/werkvormen in de begeleidingspraktijk van alle dag.
Startdatum: maandag 10 februari 2025
Tijd: 16.30 – 20.30 uur
5 bijeenkomsten: 10 februari, 17 maart, 7 april, 19 mei en 16 juni
Locatie: Spaarne College, Badmintonpad 15, 2023 BT Haarlem
Doelgroep: Schoolopleiders, begeleiders, (niet-gecertificeerde) coaches, teamleiders, sectieleiders en mentoren werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Informatie:
Centraal in deze training staan de basistechnieken van coaching. Aandacht is er voor het intakegesprek, het voeren van coachgesprekken en het afsluiten van een traject. We werken volgens het principe van contact naar contract.
Wie ben jij als coach? Belangrijk is dat je jezelf kent als coach en maar ook als persoon. Zo kun je makkelijker luisteren met een ‘leeg hoofd’. Je leert om samen met de coachee zijn of haar kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen te vinden om zo het zelf oplossend vermogen te vergroten.
Tijdens 5 bijeenkomsten van 4 uur worden inzichten over coaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden.
Tussen de bijeenkomsten zul je zelf oefenen met een coachtraject. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht zijn voor je ervaringen.
Deze training is gericht op een brede doelgroep die zich wil ontwikkelen op algemene coachvaardigheden en coachtechnieken en is niet specifiek gericht op het coachen van pedagogisch didactische vaardigheden.
Inschrijven of op de wachtlijst? vul onderstaand formulier in!
Startdatum: donderdag 13 februari 2025
Tijdstip: 13.00 -17.00 uur
Vijf bijeenkomsten: donderdag 13 februari, dinsdag 18 maart, donderdag 10 april, dinsdag 20 mei, donderdag 19 juni
Locatie: Nog nader te bepalen, op een centrale locatie in de regio.
Doelgroep: Dit leerarrangement is bedoeld voor docenten die hun driejarige inductiefase bijna, of recent hebben doorlopen.
Inhoud:
Starter af, tijd om je verder te ontwikkelen!
De afgelopen jaren heb je als docent de nodige ervaringen opgedaan en je met name ontwikkeld op klassenmanagement, een efficiënte lesorganisatie en het geven van duidelijke en gestructureerde instructie. Althans, zo gaat het bij de meeste startende docenten.
Tijd om vooruit te kijken, er ligt nog een prachtige onderwijsloopbaan voor je. Dit is het moment om je verder te bekwamen in de meer complexe pedagogische didactische vaardigheden.
Kijkend naar je eigen ontwikkeling, verken je in deze training de mogelijkheden om je verder te ontwikkelen o.a. op het gebied van intensieve & activerende didactiek en de afstemming van je instructie op de verschillen tussen leerlingen.
Je doet dit alles in samenwerking met collega’s in dezelfde fase van hun docentschap. De training wordt geleid door twee enthousiaste bekwame trainers.
Tijdsduur cursus:
Deze training bestaat uit vijf begeleide bijeenkomsten van 4 uur. De bijeenkomsten worden maandelijks gepland om deelnemers de gelegenheid te bieden de aangeboden stof te verwerken in de eigen lespraktijk en de volgende bijeenkomst voor te bereiden.
Inschrijven of op de wachtlijst? Vul onderstaand formulier in.
Startdatum: maandag 24 februari 2025
Tijd: 17.00-20.30 uur
4 bijeenkomsten: 24 februari, 24 maart, 14 april, 26 mei
Locatie: Spaarne College, Badmintonpad 15, 2023 BT Haarlem
Doelgroep: Coaches in het onderwijs, zoals coaches van (startende) leraren, schoolopleiders, werkplekbegeleiders. Schoolopleiders, werkzaam op een school in de regio’s Zuid-Kennemerland of Groot-Amsterdam. Twijfel je of jouw school binnen onze regio valt? Bekijk ons scholenoverzicht.
Prijs: –
Informatie:
Centraal in deze training staat het inzetten van beeld in een coachtraject.
De training is voor onderwijsprofessionals met coachervaring die geschoold willen worden in beeldcoachen en deze begeleidingsmethodiek willen gaan inzetten bij het coachen van (startende) leraren.
In de bijeenkomsten staat beeldmateriaal centraal. Door de beelden te analyseren met behulp gestandaardiseerde kijkwijzers ontstaan nieuwe inzichten in handelingsvaardigheden van de leraar. Deze methodiek leert gebruik te maken van de kracht en de competenties van mensen en van daaruit tot leervragen en werkpunten voor de (onderwijs)praktijk te komen.
Tijdens deze training doe je de eerste basisvaardigheden op die je nodig hebt om begeleiden met beeld in te zetten. Je leert:
De training gebruikt een methodiek waarbij kijken, bespreken, betekenis geven en leren/ontwikkelen centraal staan.
De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3 uur, waarbij in de laatste bijeenkomst de leeropbrengsten van deze training gepresenteerd worden.
Tijdens de bijeenkomsten worden inzichten over beeldcoaching aangereikt en zal er vooral veel geoefend worden met verschillende kijkrichtingen, ook zal er aandacht zijn voor je ervaringen.
Tussen de bijeenkomsten zal je zelf oefenen met het bespreken en duiden van opnamen met behulp van diverse kijkwijzers.
Na afloop van de training ontvang je een certificaat.
Voorwaarden voor deelname
De deelnemer:
Inschrijven of op de wachtlijst? Vul onderstaand formulier in!